Marketing & diplomacie. U velkého klienta potřebujete obojí

Tvořit weby je jako hra. Jde o to dát dobře dohromady jedničky, nuly, texty a obrázky,” dalo by se lapidárně říct. Někdy to tak zvenku vypadá. Realita je ale mnohem pestřejší a nám v AITOMu zkušenost říká, že o úspěchu rozhoduje ještě jedna hrací karta: vztahy. Nejen mezi klientem a námi, ale také v klientově týmu.

Pro úspěch webu totiž nestačí jen perfektně rozumět online marketingu. Potřebujeme se umět domluvit s klíčovými lidmi napříč firmou, co od webu očekávají. Na začátku se totiž málokdy shodnou.

 

Kdo za co zodpovídá? Co od webu očekává obchodní oddělení a proč do něj investuje majitel? Jak si to celé představuje marketing? Kdo bude mít konečné slovo a kdo vyhodnotí úspěšnost projektu?

100+1 otázka, které  bereme jako výzvu. Cítíme totiž zodpovědnost za to, abychom využili zkušenosti a názory všech klíčových lidí ve firmě, kteří mají k webu co říci. Z marketingu, obchodu, managementu i IT.  A také, abychom jim pomohli najít v jejich představách shodu. Takže… trochu oříšek, ale my se nikdy nevzdáváme :-)

 

Aby markeťáci & obchoďáci táhli za jeden provaz

O komunikačních zádrhelích mezi různými odděleními známe mnoho příběhů. Čím větší firma, tím spíš se může stát, že jednotlivé týmy nevědí, co dělají ty ostatní a proč. Každý plní své vlastní cíle a běda tomu, kdo ho od nich vyruší. A pak? Marketing dělá kampaň, o které  obchod neví. Nebo vedení firmy chystá obchodní strategii, o které zapomnělo středním manažerům říct. Všichni mají moc práce a všichni dělají, jak nejlépe umí.

Dáváme si proto od začátku velmi záležet, abychom v klientově firmě podpořili otevřenou debatu. Víme jak na to, abychom překonali případné rozdílné představy jednotlivých oddělení. Chceme umožnit dobrým nápadům z celé firmy přihlásit se ke slovu, a těm nejlepším dostat se na web.

 

Pro specialistu, který si nás ke spolupráci vybral, jsme zárukou, že uděláme maximum pro spokojenost majitele, kolegů i zákazníků. A zároveň, že umíme včas zastavit nápady, které nevedou k cíli, a své kroky vysvětlit. Zkrátka, že ho celým procesem bezpečně provedeme a nenecháme ho, aby se v něm ztratil.

 

Začínáme vstupní studií

Bez důkladné analýzy se do práce nikdy nepouštíme. Říkáme jí vstupní studie a obsahuje vše podstatné o budoucím webu. O tom, jak a proč tvoříme vstupní studii, jsme napsali samostatný článek.  U velkých klientů také pořádáme na začátku spolupráce tzv.  workshopy pro lidi, kteří mají k webu co říct. Prostor, kde se se hodně ptáme a ještě více posloucháme.
Co vedení firmy i jednotlivá oddělení od webu očekávají? Co by jim pomohlo v práci a co na současném webu chybí? Jak vidí zákazníka a jak vlastní produkt? 

Investovaný čas se vyplatí klientovi i nám. V ruce pak máme společnou strategii, která zahrnuje všechny důležité pohledy, a se kterou mohou za firmu pracovat už jen jeden nebo dva lidé. Nemusí s každou novou otázkou nebo nápadem obíhat ostatní kolegy, protože mají k rozhodování jasné podklady a popsaný cíl.

 

VPC čili vépécéčko

Na úvodních workshopech rádi používáme tzv.  VPC (Value Proposition Canvas) metodu Je to jednoduchý a účinný způsob, jak zmapovat cílové skupiny a využít k tomu ve firmě zkušenosti lidí, kteří mají k  zákazníkům nejblíž. Například zajišťují podporu nebo servis. Často vědí přesně, jaké mají  jejich zákazníci potřeby, obavy i touhy. Metoda VPC je k takové analýze ideální a vnáší do tvorby webu to nejdůležitější - pohled cílového zákazníka. 

 

Mezi politikou a zákazníkem

Aby celý web dopadl dobře, potřebuje nadhled a dobrou koordinaci. Někoho, kdo jeho tvorbu řídí, a dohlíží, abychom naplnili hlavní smysl jeho vzniku - podpořit business. 

 

Působení ve velké firmě totiž pro manažery i specialisty někdy mívá shodné prvky s politikou. Trochu taktiky, trochu hry na vlastním písku a trochu obav komunikovat s ostatními narovinu. Pak jsme tu my, abychom celý proces drželi pevně v rukou. Včas efektivně zapojili všechny, kteří ho chtějí ovlivnit, a včas určili pevnou strategii, které se bude vývoj držet. 

 

Takovou cestou pak dojdeme k webu, ze kterého má skutečný prospěch firma i její zákazníci. A to jsme od začátku všichni chtěli!

 

Děláme weby oceňované u klientů i odborníků

Chcete také web, který vydělává víc? Využijte první konzultaci ZDARMA.

OZVĚTE SE NÁM!

Zpět na články