Online projekt bez přípravy? Cesta do pekla!

Každý dobrý projekt na světě začíná plánem. Ať lepíte letadýlko, montujete skříň z IKEA nebo stavíte dům snů. Přesto spousta firem tvoří web nebo online kampaň od stolu. Na první pohled to často vypadá skvěle, ale výsledky?

V AITOMu začínáme s projekty odzadu. Přesnou definicí toho, kam se s online projektem chceme dostat. A hledáním cest, které k cíli vedou. Říkáme tomu vstupní studie

Ta má svá pravidla a ověřené postupy, na kterých stavíme každou spolupráci s klientem. Víme, proč to děláme. Stojí to trochu času navíc, je to náročnější,  ale má to skvělé výsledky: dlouhodobý přínos a nejvyšší návratnost investic.

 

Ve výběrových řízeních už jsme si zvykli, že každá agentura začíná z jiného konce:

  • Někdo od skvělého designu. To je atraktivní.
  • Někdo od plánů na expanzi a rozšíření portfolia. To je ambiciózní.
  • My v AITOMu už mnoho let začínáme od vstupní studie. To je nejvýhodnější. A na skvělý design a expanzi pak také dojde :-)

 

Proč začínáme od vstupní studie?

Když spouštíte online kampaň nebo začínáte tvořit nový web, čeká vás klíčová investice. Rozhodujete na dlouho dopředu o tom, jak budete v online světě úspěšní, koho oslovíte a zda u vás nakoupí. 

 

Zvlášť v posledních měsících se podmínky v online prostředí mění a vyplatí se udělat si jasno. Dokonce i když se vám momentálně daří, tržby rostou a nestíháte. Je totiž jen otázkou času, kdy vám další růst můžou zachránit odpovědi na otázky podložené daty:

  • Čeho chcete dosáhnout? Jaké máte cíle a proč?

  • Proč u vás lidé něčeho nakupují méně? Co aktuálně při nákupu řeší?

  • Proč něčeho nakupují více a jak to udělat, abyste tržby udrželi?

  • Odkud k vám zákazníci přesně chodí?

  • Kudy můžete dál rozvíjet online nabídku?

  • Jak na změny na trhu reaguje konkurence a v čem se od ní inspirovat?

CHCI VSTUPNÍ STUDII

 

Dilema atraktivní nabídky

Díky kvalitní vstupní studii se vám totiž nemůže stát, že kývnete na perfektní prezentaci agentury, založenou jen na obrázcích a líbivých sloganech. Cesta přes detailní vstupní studii vám přinese mnohem víc, než co je vidět na první pohled:

  • Definici vašich cílů a potřeb v onlinu & analýzu cílových skupin

  • Analýzy konkurence

  • Analýzu marketingových aktivit

  • Telefonický průzkum s uživateli

  • Uživatelské testování s reálnými uživateli

  • Návrh strategie a konceptu webu

  • Marketingový plán na 6 měsíců

  • Návrh struktury webu s popisem obsahu jednotlivých podstránek

  • Wireframes

Můžete ji použít jako zadávací dokumentaci pro plánování kampaní, vývoj webu a hlavně… stavíte dům na pevných základech místo na písečné pláži. Výhled na moře se totiž po pár dnech okouká, zvlášť, když se pomalu sune k zemi :-)

 

Příběhy z praxe

V AITOMu se denně setkáváme s příběhy klientů, kterým se investice do vstupní studie vrátila mnohonásobně. 

  • Start-up pro cyklisty

Na základně reference za námi přišli nadšení zakladatelé start-upu s našetřenými 250 000 Kč. Chtěli nám je dát na vývoj webu a praktické aplikace, která by na cestách pomáhala cyklistům. Své rozhodnutí rozjet podnikání stavěli na velkém nadšení a poptávce jejich blízké cyklokomunity. Byli si obchodním potenciálem svého nápadu naprosto jisti.

My už trochu méně :-). Podařilo se nám je přesvědčit, aby nejprve 10 % cílové částky investovali do důkladné vstupní studie spojené s uživatelským testováním. A dali jsme si záležet.

Díky tomu jsme zjistili, že:

  • jejich plány mají návratnost 15 let nebo...
  • potřebují 1 000 000 Kč na první rok marketingu

Ups. Data a analýza jim pomohli postavit se nohama na zem a ušetřit 225 000 Kč!

Navíc se vstupní studií v ruce pak mohli předstoupit s upravenou představou před investory a stát se pro ně potenciálně relevantním obchodním partnerem.

 

  • Zavedená stavební firma

Již několik let je naším klientem dodavatel nízkoenergetických dřevostaveb. Krásných, kvalitních a výjimečných. Naše spolupráce začala otázkou, jak zvýšit přínos webu a online marketingu pro jejich business. 

A cesta k odpovědím vedla opět přes vstupní studii. Ta ukázala, jak jinak potřebujeme vést návštěvníka klientovým webem, abychom dosáhli cíle. Přišli jsme díky uživatelskému testování, srovnání s konkurencí a pečlivé analýze webu na to, že bariéru tvoří pár drobných detailů, které by nám bez vstupní studie zůstaly skryté. Některé věci totiž od stolu nevymyslíte.

 

Po spuštění webu sice klesl absolutní počet poptávek, ale strmě vzrostla jejich relevance. Klient tak dosáhl svého cíle - získal web a kampaň, díky které mu vzrostly konkrétní objednávky na stavby domů. Podařilo se nám sestavit online marketingový stroj, který využil prostředky investované do marketingu na maximum. Zvýšili jsme klientův business a ušetřili mu investice do cest, které by nevedly k cíli.

 

  • Specialista na ohnivé a světelné show

Zajímavý příběh má i náš další klient - provozovatel show postavených na ohnivých a světelných efektech a prodejce profesionální techniky pro profesionály a hobbisty světelných a pyro “hraček”. I u této firmy jsme před spuštěním marketingové kampaně realizovali nejprve vstupní studii. Díky jejím výsledkům jsme oddělili kampaně na show od kampaní na produkty. Pro ty jsme nově definovali několik rozdílných cílových skupin, která dosud marketing této značky neoslovoval systematicky. Pro každou cílovou skupinu jsme připravili více personalizovanou marketingovou komunikaci a dospěli k rozhodnutí začít realizovat launchovací kampaně pro nové produkty. Celý proces od vstupní studie po realizaci kampaně byl o to zajímavější, že v něm šlo především o americký trh, kde je tato česká značka obchodně úspěšná.

Bez vstupní studie bychom neměli data, na kterých nyní můžeme marketing stavět a přinášet klientovi návratnost investic, se kterou je spokojený.

 

Kudy na to

V AITOMu máme několik dobrých zásad, které přinášejí úspěch klientům i nám. Především nikdy neslibujeme, co není reálné. Hrajeme fér a chceme pro vás schopnosti našich specialistů využít na maximum. Proto vám nikdy nebudeme tvrdit, že jsme schopni za 14 dní vytvořit kompletně nový web, který vám zvedne tržby na dvojnásobek. Nebo slíbit hory doly z online kampaně postavené od stolu. Zato nám můžete věřit, že budeme pokaždé hledat tu nejefektivnější cestu k cíli. Stokrát jsme za vás ověřili v praxi, že prvním krokem k úspěchu je vstupní studie. A na tu jsme opravdoví odborníci.

 

Potřebujete dobře nastartovat vlastní projekt? Pojďme se sejít!

 

Další inspiraci z praxe najdete na www.vstupnistudie.cz.

 

CHCI VSTUPNÍ STUDII

Zpět na články