Jak se staví web v 7 krocích?

Postavit webové stránky není o nic snazší než postavit dům. Pokud v úvodu zapomenete udělat kvalitní analýzy, je to stejné, jako stavět dům bez základů. Pokud zapomenete na kvalitní konzistentní copy, je to stejné, jako kdybyste zapomněli cihly slepit maltou. Takový web se postupem času zhroutí jako domeček z karet.

Kvalitní web si prostě nepostavíte jen tak, protože jste se v neděli odpoledne nudili. Kvalitní web, který vám bude vydělávat, zabere spoustu příprav i času. Jak nastavit správně postup prací, aby měl web základy, maltu i střechu a vám tak neteklo hned do bot?

1. Vstupní studie

Přicházíte do neprobádané džungle internetu. Víte, jak se dá projít džunglí? Manuál je k ničemu – je to džungle – všude jsou stromy, liány a divá zvěř, která se vás s trochou štěstí nepokusí sežrat. To, co potřebujete, je kompas.

Než začnete, udělejte si vstupní studii. Vstupní studie je přesně takový kompas, ukazuje vám, jakým směrem se vydat. V rámci studie si definujete cílové skupiny, konkurenci, sepiště si také, jak se chcete na internetu odlišit a jak oslovit své zákazníky. V rámci vstupní studie si určete i cíle, kterých chcete dosáhnout.

Jak postavit web, který bude prodávat?

 

2. Koncepce a strategie

Díky kompasu už s v džungli trochu orientujete. Víte, kudy se vydat k cíli. Teď si jen vybrat cestu, jak se z džungle odejít. Z džungle se dostanete, když půjdete na sever i na západ, ale která cesta je lepší?

Díky vstupní studii, víte, čeho chcete dosáhnout – například konkrétního obratu nebo návštěvnosti. Každá stránka má vlastní cíl. Všechny body si sepište do tabulky nebo přehledného dokumentu. Stránka bez konceptu a cíle nemá na webu co dělat. Stránky si dejte i do struktury – tím si navrhnete například menu. Předpřipravená struktura, může vypadat třeba takto:

Struktura webu

 

 

 

 

 Teď máte vytvořenou mapu. Výborně si ujasníte, co je na webu důležité, co kam patří, a připravíte si cestu, kudy chcete vést zákazníky ke konverzi.

3. Obsah

Je čas vydat se podle mapy na cestu. Copywriting si můžete představit jako průvodce. Je to něco, co vám radí kudy a kam jít, jaké rostliny jsou jedovaté a že nemáte dráždit hady.

Podle struktury připravte texty. V předchozím kroku jste si navrhli rozsah a obsah textů. Součástí copywritingu je také analýza klíčových slov. (Logicky - potřebujete teď průvodce džunglí, ne průvodce po restauracích v Barceloně). Nezapomeňte si také vytvořit persony (modely zákazníků), ať víte ke komu v textech mluvíte.

Proč je potřeba napsat texty už teď? Nestačilo by vyplnit “Lorem Ipsum”? Protože když to uděláte, tak vám potom texty nebudou sedět do grafiky nebo hůř nebudou vlastně nic říkat. Obsah je nejdůležitější stavební kámen webu. Obsah v důsledku prodává. Představte si obsah jako člověka, kerý se jen obléká do nějaké grafiky a kódu. Chtěli byste se bavit s člověkem, který nemá co říct?

I respektovaný český copywriter Roman Hřebecký říká, že kdo používá lorem ipsum, ten se prostě fláká, pusťte si jeho přednášku a uvidíte sami:

4. Wireframy a grafika

Aneb bez pořádného vybavení na cestu to prostě nejde.

Až budete mít hotové texty, hoďte je grafikovi nebo projekťákovi, ať navrhnou wireframy a vloží do nich texty. Wireframe, neboli drátový model, ukazuje rozložení prvků na stránce. Je to následně podklad pro kodéra, kam má dát logo, tlačítka atd.

Wireframe

Nic není definitivně dáno, texty se samozřejmě můžou průběžně upravovat a měnit, ale lépe plnily cíle stránek. Jakmile jste se strukturou wireframů spokojení, začněte tvořit grafiku. Wireframy tvoří jakousi šablonu, mnohem snáze se v nich mění jednotlivé elementy. Grafik se pak už může soustředit jen na estetickou stránku věci.

5. Kódování

Máte vše, co potřebujete na cestu, zbývá jen vyrazit na cestu skrz džungli.

Jste spokojení s grafikou? Výborně, teď přichází na řadu kodér. Ten vezme grafiku, wireframy, připravenou strukturu a texty a vytvoří z toho životaschopný web, kde budou tlačítka fungovat, bannery se měnit a tak dále.

Stále více uživatelů využívá k prohlížení internetu mobilní zařízení. Mobilní (responzivní) web je dnes prakticky nutnost, průměrný český web navštíví až 30 % uživatelů právě z mobilu či tabletu. Nezapomeňte, že Google mobilní weby ve vyhledávání zvýhodňuje.

Kodování webu

6. Web, který vydělává

Všimli jste si, že mezi stromy prosvítá slunce. Právě jste došli na okraj džungle, přesně tam, kam jste měli namířeno.

Webové stránky jsou hotové. Před finálním spuštěním nezapomeňte otestovat, že vše funguje, jak má. Při spuštění nového webu je třeba myslet na stávající marketingové aktivity. Zkontrolujte kam vedou PPC inzeráty a přesměrujte URL, tak abyste neztráceli zbytečně uživatele.

Pokud chcete mít web, který skutečně vydělává, nezapomeňte ve všech krocích testovat s uživateli. Jedině tak eliminujete všechny možné chyby ještě dřív, než by s nimi uživatelé mohli mít problém.

7. Marketing

Teď už je „jen“ potřeba dostat web ve všeobecnou známost. Možností je celá řada, od SEO a PPC reklamy, přes sociální sítě a e-mailing, až po kvalitní linkbuilding. Každý web má jinou cílovou skupinu, takže aktivity přizpůsobte tomu, kde se vaši uživatelé na internetu pohybují a jak na webu tráví čas.

 

Zpět na články