Reportáž: Internet Marketing 2013

V sobotu brzy, velmi brzy ráno jsme s kolegou Markem Menclem vyrazili směr Olomouc v očekávání skvělé a inspirativní konference. A hned na úvod je potřeba říci, že díky výborné práci Jindry Fáborského (@faborsky) a jeho organizačního týmu byla konference skvělá. A inspirace? Posuďte sami, my s Márou jsme byli více než spokojeni.

Cesta z Prahy do Olomouce utekla až překvapivě rychle a před devátou hodinou jsme se již registrovali na recepci moderní budovy Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Pěkně provedené jmenovky naznačily, že se můžeme těšit na povedenou akci.

Dopolední blok přednášek

Úvodní přednášku si vzal na starosti Jindra Fáborský a shrnul první rok fungování projektu JsmeMarketing. Myslím, že Jindra je spokojen, a všichni ostatní jsme v očekávání, co přinese rok další.
 

Adam Zbiejczuk (@zbiejczuk)

Sociální média – Revoluce už nastala a my jsme si jí nevšimli
V úvodu Adam poukázal na to, že na Facebooku už jsou skoro všichni, jediné mezery jsou mezi staršími lidmi, a na příkladech stránek Kooperativy a Květinářství Žaneta ukázal, že hlavní není počet fanoušků, ale jejich zapojení. Ukázal tři základní typy úspěšné komunikace na Facebooku. Zaujala mě třetí varianta a to, že jste naprosto osobní. Ani stránka Jaromíra Jágra by nerozpoutala takovou smršť (v dobrém), kdyby byl obsah tvořen administrátorem a nepsal ho sám světoznámý hokejista. Zajímavostí je, že i v tomto případě je nutné přispívat pravidelně. Pokud bude mezi příspěvky větší pauza, poklesne interakce.
V dalším průběhu se Adam věnoval algoritmu Edgerank a jeho vlivu na zobrazování příspěvků uživatelům. Následovaly ukázky dalších úspěšných stránek, vysvětlení, proč tomu tak je, a závěrem padlo několik užitečných tipů pro efektivnější komunikaci.
Pokud vás zmíněné tipy nebo cokoliv jiného z této i dalších přednášek zajímají, navštivte SlideShare, kde na profilu JsmeMarketing naleznete všechny prezentace.
 

Robert Vlach (@robertvlach)

Intelektuální marketing
Robert Vlach je známý svojí precizní přípravou na přednášky a nejinak tomu bylo i tentokrát. Na Twitteru pod hashtagem #mkt2013 se objevily i tweety přirovnávající prezentaci k vysokoškolské přednášce. Posluchači na tuto přednášku zaujali dva protichůdné postoje, jedna část byla nadšena, druhé se naopak přednáška moc nezamlouvala. Střední proud by někdo těžko nacházel. Vzhledem k tomu, že se přednáška konala na půdě Univerzity Palackého, bude přirovnání, že jsem si opět „připadal jako ve školních lavicích“, dost pokulhávat, ale tak to bylo. V průběhu přednášky jsme dostali materiály. Asi bych uvítal jejich distribuci až na závěr, takto trochu rušily, také prezentaci bych si dovedl představit poutavější k větší podpoře přednesených myšlenek. Abych to shrnul, přednáška Roberta Vlacha byla velmi kvalitní, ale jak jsem říkal Markovi, na tuto konferenci podle mě až tak dobře nezapadala a jsem přesvědčen, že jiné publikum by ji dokázalo ocenit mnohem více.
 

Miroslav Rojek (@roykinen)

Co znamená SEO dnes?
Poslední přednášku v dopoledním bloku měl na starosti Miroslav Rojek z Centrum Holdings. V úvodu Miroslav ve zkratce přiblížil, jak se SEO dělalo kdysi a jak se dělá dnes. Budoucnosti se poté věnoval více, když zmínil některé pilíře důležité pro úspěšnou optimalizaci pro vyhledávače. Stejně jako v současnosti bude obsah i v budoucnu králem. Důležité bude vědět, pro koho píšeme, používat jak text, tak video i fotografie. Následovaly praktické ukázky, jak vše probíhá právě v Centrum Holdings například při tvorbě obsahu aktualne.cz. Na tom Miroslav ukázal hlavní poselství prezentace a to, že SEO nebude zdaleka pro každého. Je potřeba zapojení velkého počtu lidí, počínaje marketingovým specialistou přes copywritera až po SEO specialistu či pracovníka PR. Proto bude SEO jen pro velké firmy, malé nebudou mít dostatek financí a měly by se tak zaměřit na PPC reklamy. Opět doporučuji navštívit již zmíněný profil JsmeMarketingu na SlideShare a prezentaci si prohlédnout.

Oběd

Na oběd jsme mohli zůstat na fakultě, kde byla v některém z horních pater budovy k dostání pizza, nebo se najíst někde ve městě. Vybrali jsme si druhou variantu a nutno podotknout, že jsme neudělali správně. Ihned venku přišly první komplikace, kamarád nás chtěl navigovat pomocí map Applu, ale to prý není nejlepší nápad. Tak jsme šli rovnou za nosem, až jsme došli do restaurace u Huberta. Uvítala nás trochu netradičně, místo denního tisku si mohli návštěvníci k obědu přečíst Playboy. Trochu nás to odradilo, ale času nebylo nazbyt. Tak jsme si objednali a věřili, že zdání klame. Neklamalo. Jídlo bych shrnul do fráze „za hodně peněz málo muziky“.

Odpolední blok přednášek

Jan Tichý (@jantichy)

Vachrlaté metriky v Google Analytics
Bohužel to, že jídlo nebylo žádná sláva, na našem obědovém putování nebylo to nejhorší. Dost jsme nestíhali a bohužel jsme propásli přednášku Jana Tichého. Podle ohlasů na Twitteru jednu z nejlepších. A tak mi nezbývá než se těšit na videozáznam celé konference, abych se na Honzu mohl podívat. Video bude k dostání v řádu několika týdnů, sledujte twitter @jsmemarketing a vše se dozajista včas dozvíte.

Luboš Louženský (@lubos)

Rok 2013 a budoucnost
Luboš Louženský hovořil o trendech a budoucnosti v on-line marketingu. Zde bych opět doporučil zhlédnout prezentaci a také videozáznam. V prezentaci si prohlédněte, co nás podle Luboše čeká v roce 2013, na videu si všímejte samotného projevu Luboše. Patří k nejlepším.
Zmínil bych některé informace, které si Marek zapsal a které v prezentaci, myslím, nenajdete. První se týká návštěvnosti e-shopů z mobilních zařízení, která je v poměru 70:30 pro Android. Co se ovšem týká nákupů z mobilních telefonů, Apple si polepšil, poměr je 50:50. Další zajímavá informace se týká PPC kampaní, kde „magická formule Doprava zdarma“ zvýší proklikovost kampaně o 40 %.

Jan Ambrož (@JanAmbroz)

V nouzi poznáš copywritera
Jan Ambrož hovořil na téma copywritingu a především se snažil edukovat publikum v tom, kdy a jak copywritera zapojit do projektu. V úvodu poukázal na to, že obsah se většinou tvoří až za chůze, při vývoji webu se řeší především vzhled a právě na obsah se tolik nedbá. Data ukazují, že v 70 % případů se copywriter zapojuje do projektu až ve chvíli, kdy je web hotov a je potřeba napsat nebo upravit text. 20 % projektů zapojí copywritera v přípravě webu a pouze 10 % už při jeho plánování. A to je chyba. Na několika příkladech je ukázáno a v následné tabulce i popsáno, proč by měl být copywriter přítomen již plánování webu.
Závěrem Jan dává několik užitečných tipů, jak strategicky tvořit obsah a jak najít vhodného copywritera.

Petra Větrovská (@vetrovka)

Devět tipů, jak získat zákazníka levněji
Petra Větrovská si připravila devět užitečných tipů k získání zákazníků efektivněji. Byla to již poslední přednáška a únava i přes abnormální konzumaci kávy pomalu přicházela, přesto jsem neměl nejmenší problém udržet pozornost po celou dobu. Petřina přednáška byla určitě nejpraktičtější ze všech a nevím, jestli to bylo záměrem pořadatelů, či dílem náhody, každopádně zařadit takovou přednášku na závěr byl dobrý krok.
Ačkoliv název přednášky hovoří o devíti tipech, dovolím si je pouze vyjmenovat a více se věnovat tomu desátému. :)

  1. Kontrolujte vyhledávací dotazy
  2. Zvyšte míru prokliku formálními úpravami textu
  3. Zvyšte kvalitu cílové stránky
  4. Experimentujte s cenou
  5. Zaměřte se v remarketingu na čas
  6. Využijte negativní remarketing
  7. Nabízejte cenu podle výkonu v různém čase
  8. Maximalizujte sitelinky
  9. Inzerujte kompletní aktuální nabídku produktů (product listing ads)

Na závěr se Petra věnovala čerstvé novince v PPC kampaních a jejich správě, a to rozšířeným kampaním. Ty nabízí některé užitečné „vychytávky“, jako variace nabídek podle času, místa či zařízení a podle kontextu, ve kterém se uživatel nachází. Můžeme nabídnout jinou reklamu uživateli, který hledá na mobilním telefonu a stojí 300 metrů od naší restaurace, a jinou reklamu uživateli, který hledá z domu. Vzhledem k tomu, že je to čerstvá novinka, která Petru zaskočila při přípravě na prezentaci, padl v přednášce jen základ informací, další se postupně objevují různě na internetu, například i na osobních stránkách Petry.

Závěr akce a následně i dne

I závěr celé akce byl povedený, po poslední přednášce se na pódiu sešli všichni řečníci a odpovídali na dotazy z publika. Celá tato panelová diskuze se nesla v hodně uvolněném duchu, podle Marka možná až moc, každopádně to bylo pěkné zpestření a zakončení celého dne. O odlehčenou atmosféru se starali především Petr Pouchlý (@jezevci) a Martin Šinkovský (@masinko), kteří vedli odpolední workshopy. Bohužel jsem je nenavštívil, ale podle ohlasů také stály za to.

Po této diskuzi následovala afterparty v blízkém U-klubu, s Markem jsme se předtím ještě ale museli ubytovat a navečeřet, přece jen jsme si nechtěli při vzpomínce na olomouckou gastronomii vybavit pouze oběd. Restaurace Caesar ovšem naše dojmy bezpečně vylepšila. A poté už jsme mohli vyrazit na afterparty rozšiřovat síť svých kontaktů. Úkol od Petra Pouchlého zněl jasně, seznámit se alespoň s pěti lidmi, které jsme do té doby neznali. Splnili jsme.

Sepsal David Ptáček (@DaveLipi) za vydatné podpory Marka Mencla (@mmencl).

Zajímavé odkazy

Foto: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.470531276329649.96666.296415597074552&type=3 

Prezentace účastníků: http://www.slideshare.net/JsmeMarketing 

Ohlasy na Twitteru: https://twitter.com/search/realtime?q=%23mkt2013&src=typd   

Zpět na články