Je ve vaší firmě web součástí obchodního procesu?

Mnoho firem stále vnímá webové stránky jako vizitku a ne jako prodejní kanál, který může být vynikajícím zaměstnancem. A právě o webu jako součásti obchodního procesu firmy přednášel Daniel na veletrhu Marketing Mix.

Webové stránky mohou být vynikající zaměstnanec, pokud si ovšem dáte záležet na vývoji. Recepční, která bude vítat vaše zákazníky, si přece také volíte na základě pečlivého výběrového řízení. Ale pozor, spousta firem si neuvědomuje, že špatně navržený web může vašemu podnikání škodit. Stejně jako nezodpovědná recepční či technik bez znalostí a vědomostí. Také byste takové lidi u sebe nenechali pracovat a kazit pověst vaší firmy, nebo ano?

Důležitý základ je, abyste stránky vyvíjeli na základě dat, která máte o zákaznících a od zákazníků. (O tom, že web je nejlepší obchodní zástupce, jsme už psali zde.)

Abyste mohli využít plný potenciál webu, který může mít, je potřeba si říct, jak vlastně zapadá web do vašeho obchodního procesu ve firmě. Ovlivňuje tržby? Jakým způsobem a jak hodně? Pokud vám web má generovat poptávky/LEADy/zakázky, pak je potřeba jeho vývoji věnovat potřebnou časovou a finanční investici. Naopak pokud web ve vašem obchodním procesu figuruje pouze jako ověření, že firma existuje a web “nějak vypadá” a zákazník si tam jde pouze pro kontakt, pak nemá smysl do webu investovat obrovské sumy. Stále však platí, že potřebujete vědět PROČ jednotlivé informace/grafiku apod. na webu máte.

Web musí mluvit se zákazníky způsobem, který je zákazníkům vlastní. Jen tak bude konverzní, tj. bude prodávat vaše služby. Heslo „Náš zákazník, náš pán“ totiž platí v podnikání více než kdy dřív. Zákazníci se potřebují na vašem webu umět zorientovat, najít potřebné informace a udělat požadovanou akci. Nesmí nikde tápat, něco složitě dohledávat apod. - jinak z webu odejdou.

Najděte odpovědi na tyto klíčové otázky

  • Jaký je obchodní proces vaší firmy? Jak do něj zapadá web?

  • Jaké jsou cíle vaší firmy? Jaké jsou cíle webu?

  • Jaký je váš produkt/služba?

  • Jaké konkrétní problémy řeší vašim zákazníkům?

  • Kdo jsou vaši zákazníci? (popis person)

  • Proč nakupují právě u vás?

  • Jak se o vás dozvídají a kde se pohybují?

  • Co vám už nyní funguje?

  • Jaký je ve vašem oboru online potenciál?

Odpovědi na tyto otázky vám pomohou ujasnit si představu o vašem webu, jeho důležitosti a roli ve vašem obchodním procesu. Z naší zkušenosti mnoho firem na všechny otázky odpovědi nezná. Přitom nejsnazší cestou jak najít odpovědi, je zeptat se svých zákazníků, např. v telefonickém průzkumu či uživatelském testování. Stáhněte si manuál Uživatelské testování krok za krokem zdarma a vyzkoušejte si to.

5 bodů k zapamatování

  1. Při každém kroku potřebujete vědět PROČ.

  2. Mějte jasno v obchodním procesu vaší firmy a jakou roli v něm hraje web.

  3. Stanovte si měřitelné cíle webu a online marketingu.

  4. Začněte s přípravou projektu před jeho realizací.

  5. Ptejte se svých zákazníků.

Celou Danovu přednášku (vč. případové studie), najdete zde:

Celou přednášku si můžete pustit na YouTube:

O veletrhu Marketing Mix

Veletrh Marketing Mix proběhl v Praze 15. 9. 2016 a 22. 9. 2016 v Brně. Na veletrhu se setkávají lidé z digitálního i offline marketingu a polygrafie. Každoročně má veletrh bohatý doprovodný program plný přednášek. Letos se mluvilo o webu a jak jej začlenit do obchodních procesů, o e-mailingových strategiích obsahu i sociálních sítích.

Zpět na články