Jak používat obrázky z fotobank

Fotobanky jsou nepochybně báječný vynález, který šetří práci a dohadování o autorských právech. Přesto mají i své stinné stránky. Kdy je lepší nafotit si vlastní fotky?

Uživatelé dnes očekávají i vizuální obsah. Už jen díky tomu, že to grafické zpracování na první pohled upoutá natolik, abychom se webu začetli. Fotografie prodávají přinejmenším stejnou měrou jako texty.

Proč si dát na obrázcích záležet?

  • 90 % informací, které náš mozek zpracuje, jsou vizuální podněty
  • 40 % uživatelů reaguje lépe na vizuální informace než ja pouhý text
  • 67 % zákazníků považuje kvalitní obrázky na e-shopu za velmi důležité, aby si mohli produkt (jen 53% považuje za velmi důležité při rozhodování hodnocení produktu)
  • O 94 % více shlédnutí mají blogové články s obrázky

Uživatelé jsou zhýčkaní, očekávají vysoce kvalitní a autentické fotografie. Na e-shopech toto pravidlo platí obzvlášť.

Pravidlo autenticity bychom neměli zapomínat. Některé fotografie z fotobank jsou natolik umělé, že se stávají na internetu terčem posměchu. Nelze tedy očekávat, že by měly pozitivní vliv na váš brand.

Autentické vs. generické fotografie

Prostě proto že je to jednoduché a levné. Stáhnete si za pár korun fotografie, máte jasně daná licenční ujednání, což je také výhoda.

Faktem ale je, že lidé generické fotografie z ateliérů dokáží rozpoznat a vyhodnotí je jako méně důvěryhodné. Společnost Marketing Experiments vytvořila případovou studii, jak na zákazníky funguje fotografie s výzvou k objednání konzultace.

Ve verzi A použili snímek atraktivní ženy z fotobanky. Ve verzi B skutečnou fotografii makléře, který nebyl zdaleka tak atraktivní, ovšem firmu založil.

Stránka s obrázkem z fotobankyStránka s reálným obrázkem

Jak vidíte nic jiného se na stránkách, nezměnilo. Přesto variant B se skutečným zakladatelem firmy získala o 35 % více konverzí.

Fotografie s telefonistkou navíc byla nevhodně zvolená vzhledem ke kontextu. Stránky nabízejí refinancování půjčky. Žádný uživatel neočekává přátelský telefonát, nýbrž člověka v obleku, který rozumí úvěrům.

Fotky mohou i škodit

Nevýhodou fotobank je, že jsou snadno dostupné všem. Pokud uvažuje o použití fotografie na prodejní stránku, nejdříve prověřujte. Pokud totiž prodáváte dražší produkty či služby rozhodně se to vyplatí.

Ověřte, kdo další vámi zvolenou fotografii používá, pomocí nástroje TinEye. Vyzkoušeli jsme to na ilustrativním snímku – našli jsme přes 4200 stránek, které fotografii použili.

Vaše konkurence má možná obrázek také

Najdete jej v článku 5 způsobů jak relaxovat a užívat si života na blogu, článku Pravda a upřímnost, článku o tom, jak plastické operace pomáhají maminkám k sebevědomí, ale také na stránkách 5* Londýnského hotelu.

Použití na blogu je v pořádku, ale zmíněný hotel by mohl použít zajímavější a relevantnější fotku.

Fotobanky jsou zdroj ilustračních obrázků a inspirace

Fotobanky nabízejí zdroj inspirace pro grafiky. Naši grafici si velmi často stahují předpřipravené ikony, infografiky a další grafické materiály, které následně přizpůsobí obrazu svému a danému korporátními manuálu. Stejně tak využíváme fotobanky, kdykoli potřebujeme ilustrační obrázky na blogy nebo pro přípravu bannerů do PPC reklamy.

Na stránky, které prodávají nebo mají budovat vztah, ale raději vyfoťte své kanceláře a kolegy. Kvalitní fotografie dnes nejsou zase tak drahé. Mimo jiné se tak výborně odlišíte od konkurence. I na internetu totiž zákazníci hledají osobní kontakt a reálné fotografie jim dávají možnost se s vámi ztotožnit.

Vybírejte vždy tak, aby maximálně podpořily kontext a nezapomeňte je optimalizovat, i obrázky mají výrazný vliv na SEO.

Zpět na články