Jak chytře na uživatelské testování aneb Marketingová hádanka pro pokročilé

Uživatelské testování, je metoda, která vám umožní najít a opravit chyby, kvůli kterým se uživatelé na stránkách ztrácí. Kvalitní uživatelské testování si může dopřát i velmi malý zákazník.

Často se v praxi setkáváme s názorem, že uživatelský průzkum si mohou dovolit jen velké firmy s tučným budgetem. Třeba banka nebo automobilka. Že klíčem k hodnotným datům jsou špičkové audio-video technologie, moderní výzkumné metody a know-how drahé agentury.

Omyl! V AITOMu víme, že kvalitní uživatelské testování si může dopřát i velmi malý zákazník. Potřebujeme k tomu jen tři prosté věci (skoro jako v pohádce):

  • Selský rozum
  • 6 pečlivě vybraných respondentů. To je počet, který podle našich zkušeností na webu odhalí 80 % problémů.
  • Zkušeného UX designera s počítačem

Opakovaně jsme si ověřili u webů různých velikostí a klientů s různými rozpočty, že 6 dobře vytipovaných lidí je bezpečně schopno najít a popsat na webu vše podstatné, co se vyplatí změnit či zlepšit. Každý další respondent navíc pak většinou přináší dodatečné náklady, ale pouze okrajovou přidanou hodnotu.

počet testerů

 

Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše

Co tím myslíme, když mluvíme o selském rozumu?

V AITOMu nám jde vždy na prvním místě o zaměření projektu na cíl. To znamená, že se nikdy nevrhneme do práce na projektu, aniž bychom měli po ruce data z hloubkové analýzy. Proč? Kudy? Pro koho? Jakým způsobem? Na tyto otázky se zaměřuje už naše vstupní studie, první krok k úspěchu každého realizovaného projektu.

Pokud do vstupní studie zapojíme i uživatelské testování, znamená to pro klienta ještě přímější a efektivnější cestu. Kdo jiný než cílový uživatel může znát skutečné odpovědi na otázky:

  • V jaké situaci se nachází, když hledá náš produkt / službu?
  • Podle čeho se rozhoduje, než objedná?
  • Chápe dobře náš produkt / službu?
  • Pokud už máme web, kudy se po něm uživatel pohybuje? Proč odchází?

Pak už stačí jen dobře poslouchat a odpovědi zapsat (nebo nahrát). Dobře zpracovaná data od reálných uživatelů pak představují pro další rozhodování pravý poklad. Umožní opravit chyby na webu dřív, než kvůli nim klient přišel o jedinou poptávku. Díky testování se totiž přestáváme bavit v rovině představ a pocitů, ale máme v ruce cenné informace o skutečném uživatelském chování. Ty pak proměníme v konkrétní kroky, které vedou k reálným poptávkám, budování značky nebo třeba získání nových dárců pro neziskový projekt.

Přečtěte si, jak jsme realizovali a vyhodnotili uživatelské testování webu Atrium.cz (https://www.aitom.cz/pripadova-studie-atrium)

Když je to tak dobré, proč to málokdo dělá?

V AITOMu na to zkrátka jdeme od lesa a prakticky. Hledáme úspornou a přitom efektivní cestu, jak nahlédnout uživatelům do hlavy. Uživatelské testování považujeme za geniální nástroj, 100% splňující popis „za málo muziky hodně peněz“. Díky bohatým zkušenostem jsme v realizaci uživatelského testování rychlí a dobrým vyhodnocením dat dokážeme klientovu investici do webu násobně zúročit.

Testovat se totiž vyplatí nejen na začátku projektu v rámci vstupní studie. Správný čas je i v jeho průběhu. Ať se jedná  o vývoj nového webu od nuly nebo o úpravy stávajícího. Už první nápady nebo wireframy stojí za to podrobit testování. Čím častěji testujeme, tím více slepých uliček umožníme klientovi minout.

Stačí vylézt z kanceláře, najít ty správné lidi a naslouchat jim. Zbytek práce udělá naše know-how a pečlivé vyhodnocení dat.

A ještě jedna informace na závěr – pokud vám na vašem webu záleží, měli byste na něm provést uživatelské testování jednou za dva roky. Že nemáte čas? Nechte to na nás!

Chcete se s námi poradit o uživatelském testování svého webu? Dejte nám vědět!

CHCI PORADIT

 

Pojďme posunout vaše podnikání

Začínáme bezplatnou konzultací