Digitální transformace B2B firem: není čas čekat

V květnu 2021 jsme v AITOMu uspořádali další z webinářů na aktuální marketingové a obchodní téma - Digitalizace B2B firem: Jak a proč ji řešit. 

Našimi hosty byl Zdeněk Zajíček, prezident ICT unie a viceprezident Hospodářské komory České republiky, a Petr Pištělák, Chief Commercial Officer České zbrojovky. O své bohaté zkušenosti se podělil i průvodce webinářem, Account Director AITOMu Daniel Musil.

 

Webinář: Digitální transformace

 

Co nejzajímavějšího na webináři zaznělo?

https://www.youtube.com/watch?v=OdSpdu38DlY

 

Co není vidět na první pohled 

Svět se dramaticky mění. Už i nejkonzervativnější firmy pohlížejí na svůj business jinak než před rokem či dvěma. Sice ještě do covidu mnoho firem přechod na online fungování odkládalo, dnes už je však všem jasné, že se mu nevyhnou. Vše, co se aktuálně děje kolem nás, tento proces jen urychluje. Bez digitalizace, automatizace a robotizace se neobejdou ani obory, které jsme dříve pokládali za “tradičně offlinové”. Například restaurace. Jídlo a host jsou pořád stejní, ale to vzadu? Zásobování, sklad, objednávky, HR proces… dávno už si nevystačíme jen s Excel tabulkou a telefonem.

Díky technologiím nám všem spousta práce ubude. Přibývá ale jedna zásadní - změna uvažování. Ochota připustit, že některé z našich procesů obslouží počítač a že bude díky tomu moci nabízet nové služby, které si zatím ani neumíme představit. To celé je pro velké i malé firmy dlouhá cesta, kterou nelze přeskočit jen nákupem dokonalých softwarů.

“Digitalizace musí prostoupit každý útvar,” říká Zdeněk Zajíček. V každém oddělení je podle něj potřeba mít IT ambasadora, který lidem uvnitř vysvětlí, jak digitalizací projít, a motivuje je vidět v ní nové příležitosti. 

CHCI B2B KONZULTACI ZDARMA

 

Otázky na začátek

Úspěšná digitální transformace musí začít od dobře položených otázek. Můžete se ve firmě například ptát:

  • Co si myslíte o tom, že by vaše práce mohla být usnaděna / nahrazena?

  • Jak díky ní můžeme získat nové zákazníky?

  • Jak budou připojení na naše systémy?

  • Jsou i naši zákazníci online?

  • Co vše můžeme urychlit a zefektivnit?

  • Musíme všichni být fyzicky přítomni ve firmě, nebo nám stačí do budoucna home office?

Tyto a spousty dalších otázek vám pomohou vytvořit dobrou a funkční strategii.

Největší přínosy digitální transformace

Digitalizace je dlouhodobý a nákladný proces. Je dobré vědět, proč se do něj pouštíte a s jakým cílem. I když je v každém firmě a odvětví situace odlišná, největší přínosy jsou pro všechny stejné:

  • Budete efektivnější v obchodních, výrobních i marketingových procesech. Ušetříte tím čas i peníze.

  • Dostanete se i tam, kam byste se fyzicky nedostali. Ke zdrojům, zákazníkům i nápadům.

  • Budete přesnější. Správná data nelze ničím nahradit. 

Největší launch v historii České zbrojovky

Česká zbrojovka uvedla ve spolupráci s AITOMem před dvěma lety na trh první online konfigurátor osobních zbraní na světě. Tím překročila milník, na který si do té doby nikdo netroufnul. Obrovský obchodní úspěch, který začal dobrým nápadem a odvahou pustit se do digitalizace i v místě, kde by ji do té doby nikdo nečekal. V online konfigurátoru si můžete sestavit a do výroby poslat jednu z 25 000 000 kombinací osobní zbraně například  pro sportovní střelce nebo lovce.

Celá událost představovala největší launch v historii České zbrojovky. Mohl ho sledovat kdokoliv na celém světě a obchodní dopad akce je obrovsky úspěšný. I to je příkladem úspěšné digitální transformace, která zafungovala u tradiční výrobní firmy.

Konfigurátor česká zbrojovka.

 

Quick-wins: konkrétní příklady z AITOMu

Digitalizace procesů je dlouhodobý a organizačně i finančně náročný proces, který nelze uspěchat ani přeskočit. Co se však osvědčuje, je rozdělení celé akce do drobných kroků. Začít můžete třeba těmi, které přinesou rychlý výsledek.

Příklad A:

Efektivní řešení pro velkou organizaci s těžkopádným obchodním procesem:

Stav:

  • Velká organizace

  • Různé formáty dat napříč partnery a odděleními

  • Hodně ruční práce - posílání e-mailů, Excel tabulek a dalších informací

  • Velká chybovost a nízká efektivita

Navrhli jsme quick-win řešení:

  • Vytvoření B2B portálu

  • Vývoj zákaznická sekce

  • Sjednocení dat, aniž by partneři museli měnit své systémy

  • Jednotný reporting obchodních výsledků

Příklad B:

Digitální nástroje pro B2B firmu dosud závislou na osobních prezentacích.

Stav:

  • Nemožnost pořádání veletrhů a výstav

  • Nemožnost školení obchodních partnerů o novinkách

  • Nemožnost konkurovat na prodejnách s jiným výrobcům

Navrhli jsme quick-win řešení:

  • Zavedení e-learningu

  • Organizace webinářů a online setkání

Příklad C:

Když tradiční obchodní proces přestává stačit.

Stav:

  • Obchodníci tráví čas neefektivními kontakty

  • Nepřesné vyhodnocení přínosu na úrovni zákazníka / obchodu

Navrhli jsme quick-win řešení:

  • Komplexní propojení dat obchodu a marketingu do CRM 

  • Prostor pro záznamy akcí na úroveň konkrétních aktivit (kliknutí na článek, návštěva webu)

  • Automatický reporting

  • Automatický mailing

  • Scoring / prioritizace kontaktů

CHCI ŘEŠENÍ NA MÍRU

 

Obchodní procesy.

 

Klíčový nástroj: selský rozum

“Nemám rád digitalizaci jako lék na všechno. Nevěřím, že nás sama o sobě spasí,” říká na závěr Petr Pištělák. Tím nejdůležitějším je podle něj nezapomenout, že na konci jedniček a nul jsou vždy živí lidé, kteří potřebují náš produkt využít pro svůj prospěch či spokojenost. Jakýkoliv nový proces jim musí život ulehčit, nikoli ztížit.

Zdůrazňuje, že vše stojí na lidech a samotné technologie nepomohou tam, kde dosud nefungovala tužka a papír. Lidé se potřebují naučit systematicky pracovat a o práci přemýšlet. Pak jsou počítače efektivním pomocníkem.

I proto je důležité rozmyslet si, kde a jak s digitalizací ve firmě začít. Rádi vám s tím poradíme.

CHCI KONZULTACI ZDARMA

Zpět na články