7 tipů, jak správně psát odkazové články

Google na svém blogu opět připomněl, že bude postihovat tzv. spammy links, tedy zpětné odkazy z rozsáhlých článkových kampaní. Co to přesně znamená a jak psát články správně?

 

Google se dlouhodobě snaží nabídnout uživatelům co nejpohodlnější prostředí. Dává si záležet, aby jim ve vyhledávání zobrazil jen stránky, které jsou přínosné a které co nejpravděpodobněji pomohou vyřešit uživateli jeho momentální problém.

Triky marketérů, které mají stránky za každou cenu protlačit, naopak dlouhodobě penalizuje. Dává najevo stále stejnou myšlenku: „myslete ve svém marketingu na uživatele a na nic jiného“.

Jak Google určí, že odkaz je spam?

Kvalitu článků a odkazů určuje algoritmus, který není snadné přechytračit. Google se tím neustále snaží tlačit také na etický aspekt marketingu, o kterém se příliš nemluví.

Pokud Google některý z vašich odkazů vyhodnotí jako spam, může přehodnotit kvalitu webu a tak zhoršit vaše zobrazení v přirozeném vyhledávání. Co vám tedy způsobí problémy:

  • Články, kterou jsou napěchované odkazy s klíčovými slovy.
  • Velké množství článků na různých stránkách, nebo naopak jen pár článků na velkých portálech
  • Najímání redaktorů, kteří vůbec neznají produkt
  • Používat stejný nebo velmi podobný článek nebo mít duplicitní obsah na vlastním webu.

Zdá se vám to náročné? A chcete seknout s linkbuildingem? Není jediný důvod.

7 pravidel, jak psát články, které Google i uživatele potěší

Google se snaží trestat podvodníky, stránky, které jsou „o ničem“ a jen na nich přibývají bezobsažné články a další triky, které bychom mohli zařadit pod „black hat SEO“ (tedy nekorektní praktiky).

Držte se několika jednoduchých zásad a budujte si odkazové portfolio smysluplně. Jeden kvalitní odkaz vydá za 100 hloupých katalogů.

1. Používejte tag „nofollow“

Tento tag říká Googlu, aby odkazu nevěnoval pozornost. Vyplatí se třeba, když umísťujete reklamní nebo sponzorované odkazy, typicky třeba do šablony partnerského webu. Takové odkazy se potom zobrazují na všech stránkách daného webu, což je pochopitelně nepřirozené.

Pokud máte na webu duplicitní obsah, použijte tag rel=”canonical” pro stránku, kterou má Google považovat za hlavní.

Tag "nofollow" u odkazů se hodí také do diskuzních fór a do článků, které chcete zveřejnit na jiných webech. Ostatně přesné detaily včetně infografiky se dočtete v článku Nalinkujte si linkbuilding.

2. Vždy pište jen, když máte co říct

Obsah je důležitý, ale na druhou stranu jsme jím všichni přehlceni. Snažte se, aby váš obsah byl užitečný. Pak vznikají také zpětné odkazy přirozeně. Bez ohledu, zda píšete pro svůj blog, popisujete produkt nebo píšete PR článek. Pokud není text užitečný pro vaše zákazníky, nepište ho.

Nejlepší je, pokud vaše texty tvoří někdo, kdo zná produkty (a vyzkoušel je) a chápe potřeby cílové skupiny. Vyhněte se anonymním textařům, kteří vás nikdy neviděli. Není špatné najmout si autora, ale seznamte se s ním, nechte ho vyzkoušet si vaše produkty a hlavně: spolupracujte dlouhodobě.

3. Nikdy se neopakujte

Nejhorší, co můžete udělat, je zveřejnit stejný text na 3 různých stránkách/webech. Pokud vám uživatelé nestojí za to, abyste si připravili originální text pro konkrétní magazín, tak vy zas nestojíte jim za to, aby u vás nakoupili.

4. Vyberte vhodné weby

Vyberte si dobře web, kde chcete články zveřejnit. Chtějte, aby byl web relevantní vzhledem k vašemu oboru. Například AITOM čas od času publikuje na portálech o podnikání nebo na Tyinternety. To jsou pro nás relevantní odkazy, pro relevantní cílovou skupinu.

Nejefektivnější je vybrat si několik webů, které mají odpovídající návštěvnost a oslovují vaši cílovou skupinu. S takovými weby spolupracujte dlouhodobě a s jejich redaktory si vybudujte vztah. Vy víte, že vaše odkazy jsou v dobrých rukou a oni budou vědět, že se na vše texty mohou spolehnout.

Kvalitu webových stránek si můžete zkontrolovat pomocí nástroje Ahrefs.

5. Na PlaCle dvakrát čtěte a jednou kupujte

PlaCla – služba pro nákup článků, může být vhodná, pokud ji používáte s rozmyslem. Služba vám umožní oslovit přímo majitelé portálů, online magazínů a podobně, a zaplatit si článek. Ten na základě vašich podkladů píše redaktor magazínu nebo webu.

Důležité je být vybíravý, neberte nikdy nejlevnější nabídku. Také zadejte svůj článek co nejpodrobněji a trvejte na korektuře. Na PlaCla najdete portály jako iDnes či Podnikatel.cz, ale i bezejmenné weby, které jsou očividně jen generátorem odkazů a zisku pro jejich majitele.

Bohužel přes PlaCla jen těžko dáte redaktorovi možnost vyzkoušet produkt. Zvažte, zda lepší službu neudělá influencer.

6. Tvořte odkazy přirozeně

Zlaté a velmi praktické pravidlo. Tvořte skvělý blog, který budou ostatní chtít sdílet a citovat. Vytvořte love brand nebo virální kampaň, která pofrčí po sociálních sítích sama.

Napište jeden přínosný článek, který řeší urgentní problém, vložte do něj 1-2 relevantní odkazy. Například, pokud vlastníte cestovní agenturu, můžete napsat článek s tipy na neobvyklé turistické destinace, jaké doklady jsou potřeba na cestu do populární destinace nebo jak zabavit děti během dlouhé cesty.  To vše budou články, které mají potenciál se šířit sami mezi lidmi.

Dobře volte tzv. anchor text, tedy text na kterém je odkaz. Měl by přirozeně navazovat ve větě. Pečlivě volte také cílovou stránku. Odkažte v kontextu přímo na problematiku, o které článek mluví. Nebojte se odkázat do blogu nebo na případovou studii. Články mají zvýšit povědomí o vaší firmě, nikoli přímo generovat zisk.

7. Kontrola: baví vás to číst?

Řiďte se zdravým rozumem. Baví vás portál, na který článek chcete dát?  A bavilo by vás číst ho pravidelně?  Četli jste článek od redaktory a připadá vám zajímavý? Pak velmi pravděpodobně bude bavit i vaše potanciální zákazníky a dočkáte se virtuální potlesku od Googlu.

 

Věřte, že naštvat Google není zase tak snadné. Jedna chyba vás rozhodně nesrazí do hlubin internetu. Google se snaží především eliminovat obsahově prázdné PR weby s přemírou článků na s nejrůznějším typem obsahu. Pokud se budete řídit 7. pravidlem, máte vyhráno.

Google zároveň vyzývá webmastery, aby pochybné stránky hlásili. Vážné pochybení můžete nahlásit prostřednictvím Search Console.

Zpět na články