13 nejčastějších otázek e-shopů na EET

Elektronická evidence tržeb je strašák i pro e-shopy. Připravili jsme odpovědi na nejčastější dotazy k EET od našich klientů.

Kdo musí evidovat tržby v rámci EET?

Dříve nebo později budou muset určitý typ plateb evidovat prakticky všichni podnikatelé. Povinnost platí jak pro kamenné obchody, tak i pro e-shopy. Týká se všech bez ohledu na to, zda jsou plátci DPH či nikoli.

Přechod na elektronickou evidenci tržeb má 4 fáze:

  1. Ubytovací a stravovací služby – od 1. prosince 2016
  2. Maloobchod a velkoobchod  – od 1. března 2017
  3. Ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství – od 1. března 2018
  4. Vybraná řemesla a výrobní činnosti – od 1. června 2018

Třetí fáze zahrnuje také školení či poskytování hostingu.

Kdy je nutné evidovat tržby?

Evidenci podléhají tyto platby:

  • V hotovosti
  • Platební kartou (včetně systému PayPal apod.)
  • Šekem či směnkou
  • Formy, které se svou formou podobají těm výše uvedeným (tedy dárkové poukazy, stravenky, platby formou bitcoinů, žetonů)
  • Kauce

Naopak do evidence nespadá převod z účtu na účet. Seznam plateb, které jsou z EET vyjmuté, najdete na etrzby.cz. Pokud si nejste jistí, zda nějaká platba spadá do evidence, můžete se obrátit na svůj finanční úřad, který vám následně vydá formální prohlášení – bohužel za správní poplatek ve výši 1 000 Kč.

Pozor: Rozhoduje faktický způsob platby nikoli údaj na faktuře!

Jak evidence funguje?

 Jak funguje EET

© Finanční správa | www.etrzby.cz

  1. Na kase zadáte cenu a prodej, jak jste zvyklí. Pokladna automaticky odešle zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě.
  2. Systém finančního úřadu obratem pošle zpět potvrzení s unikátním kódem.
  3. Pokladní vytiskne účtenku, na které bude onen unikátní kód a předá účtenku zákazníkovi.
  4. To, zda byla účtenka zaevidována, si může zákazník i podnikatel ověřit pomocí aplikace finanční správy.

Celý proces přidělení kódu by měl proběhnout do 2 sekund, čili by neměl zdržet ani pokladní ani zákazníky. Pokud z nějakého důvodu spojení selže, stačí transakci úřadu přiznat do 48 hodin.

Jaké zařízení potřebuji?

Není nutné zakoupit speciální pokladnu. Stačí jakékoli zařízení (například mobil, tablet či počítač), připojení na internet a speciální software, který propojí váš obchod se systémem finanční správy. Budete potřebovat také tiskárnu. Účtenky lze ale posílat také v elektronické formě, například e-mailem či MMSkou.

Softwary k pokladnám nabízí celá řada firem, například Shoptet už má přímo v šabloně software zabudovaný.

Šikovný manuál, jak si vybrat optimální zařízení, nabízí Asociace malých podnikatelů a středních podniků ČR.

Jaké povinnosti má zákazník vzhledem k EET?

Zákazník žádné, původně měl povinnost převzít si účtenku, ta ale v platné verzi zákona není.

Co když mi „spadne“ internet nebo cokoli selže?

Podle zákona nemusíte čekat, až znovu naskočí internet. Vytisknete účtenku v offline režimu, účtenka bude obsahovat jiný typ ověřovacího kódu (bezpečnostní kód poplatníka). Podnikatel má povinnost platbu nahlásit do 48 hodin finančnímu úřadu.

Pokladní software by měl být nastavený tak, aby v případě selhání doposlal účtenky automaticky a vy jste se o to nemuseli starat. Ve výjimečných případech lze účtenky dodat úřadu do 5 dnů (například v případě, že podnikáte v místě bez internetu).

Přesné informace, jak systém řeší provoz, najdete zde.

Jaká existují řešení pro e-shopy?

  • Můžete přejít na systém Shoptet, který má modul „Pokladny“ a nároky EET splňuje.
  • Můžete se vzdát všech evidovaných typů plateb – zůstane vám tedy platba převodem a dobírkou, což ale nepochybně sníží komfort nákupu a některé zákazníky od nákupu odradí.
  • Můžete podnikat ze zahraničí, pak se evidence řídí místní legislativou.

POSTAVTE MI E-SHOP NA SHOPTETU

Jak si zařídit evidenci tržeb?

Od 1. září si můžete zřídit certifikát EET, který je potřebný, aby se konkrétní platba přiřadila právě vaší firmě.

Od 1. listopadu je možné testovat evidenci a doladit případné nedostatky.

Jak získat certifikát EET?

Nejprve si zažádáte o autentizační údaje, tedy přihlašovací údaje do daňového portálu. Přístup lze získat buď elektronicky pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky (autentizační údaje vám pak úřad pošle do datové schránky) nebo osobně na libovolném finančním úřadu (pak dostanete autentizační údaje okamžitě do ruky v zapečetěné obálce).

Jakmile budete mít autentizační údaje, přihlaste se do evidence EET.

Certifikát si vygenerujete sami. Můžete mít jeden certifikát na celé vaše podnikání nebo vícero, například pro různé e-shopy či provozovny. Certifikát následně instalujete v zařízení, které používáte jako pokladnu. Manuál od finančního úřadu najdete zde.

Certifikát platí 3 roky, pak jej musíte obnovit, opět v daňovém portálu.

Mám e-shop na Shoptetu, co mám dělat?

Shoptet má modul Pokladna, který eviduje tržby. Modul je přístupný v licencích od Lite výše.

Mám e-shop na WordPressu nebo jiném redakčním systému, co mám dělat?

Podle našich informací zatím žádný pokladní plugin ve WordPressu evidovat tržby neumí. Řešením může být napojení objednávek na některý ekonomický systém, který evidenci zvládá (například Pohoda) nebo přejít na Shoptet. Můžete také zrušit evidované platby, tedy přestat přijímat hotovost nebo platbu platebními kartami, tím se vyvážete z povinnosti EET.

Proč si vybrat Shoptet?

Omezit platební možnosti není řešení pro všechny e-shopy. Některé e-shopy nechtějí zákazníky omezovat, některé si to zkrátka nemohou dovolit. Zavádění dalších zařízení a softwarů může být pro méně technicky zdatné podnikatele výrazná překážka. Jako ideální řešení se nabízí e-shopová šablona od Shoptetu.

Shoptet nabízí 5 různých tarifů podle počtu produktů, které chcete v obchodě nabízet. 4 z těchto tarifů zahrnují v ceně modul Pokladna, který umí evidovat tržby. Cena za kompletní e-shopové řešení se tak pohybuje od 431 Kč měsíčně. V této nejlevnější verzi můžete nabízet až 500 položek, máte k dispozici 33 modulů – například hodnocení zákazníků, online chat, základní SEO či moduly, které spojují e-shop s Heurekou, Google Nákupy a Zboží.cz.

Kdo mi nastaví Shoptet?

Buďte na změnu připravení včas! Pokud máte zájem, připravíme vám obchod na Shoptetu. Nabízíme komplexní balíček služeb – připravíme pro vás individualizovanou grafiku, naplníme e-shop obsahem, přeneseme veškeré produkty a zajistíme plnou marketingovou podporu.

Cena balíčku se pohybuje cca od 49 000 Kč pro středně velký e-shop, ale záleží na počtu produktů, které budete chtít přenést a na dalších doplňkových službách (například otestování e-shopu, copywriting, optimalizace XML feedů a podobně).

CHCI E-SHOP NA SHOPTETU

Příklady našich realizací na platformě Shoptet:

E-shop levnémapy.czE-shop officeoutlet.cz

V AITOMu máme zkušenosti pouze s realizací e-shopů na našem redakčním systému, WordPressu a Shoptetu. Je tedy možné, že jiné platformy také budou na EET připraveny, ale nechceme se vyjadřovat k něčemu, co důvěrně neznáme.

Pojďme posunout vaše podnikání

Začínáme bezplatnou konzultací