Proč na internetu nikdo nečte

Je to tak, na internetu lidé nečtou. Nejdříve text skenují očima, až pokud je něco zaujme, přečtou si celý text. Pokud píšete na web, musíte zapomenout na všechno, co víte o psaní ze školy. Nestačí si připravit osnovu a napsat text čtivě. Jak si čtenáře získat, aby skutečně četli?

Lidé přečtou jen 25 % vašich slov

Fakt, že na internetu uživatelé nečtou, není žádná novinka. Poprvé s touto myšlenkou přišel Jakob Nielsen už v roce 1997. Na základě výzkumu došel k závěru, že na stránce, kde je 600 slov (tedy 1,5 normostrany), lidé přečtou jen málo přes 25 % slov.

Kolik znaků lidé vlastně přečtou?

V textu nejprve hledáme důkaz, že nám skutečně přináší požadované informace a přidanou hodnotu. Pokud ano, jsme ochotní číst. V praxi to znamená, že nejdřív text skenujeme očima, abychom zjistili, jestli má smysl vůbec číst.

Získejte zákazníka během 9 sekund

Důležité sdělení patří nad fold. Tedy do prostoru, který vidíte na monitoru, když stránku otevřete, aniž byste museli scrollovat. Prostor nad foldem se počítá obvykle do 600px. Pořád se debatuje o tom, zda uživatelé scrollují nebo ne.

V devadesátých letech, kdy dělal Nielsen zmíněný výzkum, uživatelé takřka vůbec nescrollovali. Nielsen provedl v roce 2010 další výzkum věnovaný právě scrollování. Výsledek: 80 % uživatelů hledá zásadní informace nad foldem, ale scrollují zcela přirozeně. Například náš článek o službě Mergado odscrollovalo celý 67 % uživatelů. Až k patičce už doscrolluje jen 20 % uživatelů. Tohle jsou zásadní informace, podle toho umisťujeme konverzní tlačítka a výzvu k akci tak, aby je měl uživatelem neustále na očích. Ověřit si, jak vaši uživatelé scrollují, můžete zdarma pomocí nástroje Monkey tracker.

Řekněte uživateli, co má udělat

Platí ale, že zaujmout uživatele musíte za 9 vteřin, to uživatel scollovat nestihne. Atraktivní a důležitý obsah tedy patří nahoru.

Dbejte na to, že uživatelé si na první pohled musí uvědomit, že má scrollovat a že pod foldem na něj ještě něco čeká. Stačí výrazná šipka, nebo může být vidět kus dalšího prvku. Jedna z těchto stránek na obsah pod foldem upozorňuje, druhá ne. Na která budete scrollovat dál?

  

Jak přimět uživatele číst?

Trik je v tom, napsat dobrý článek a získat si uživatele už během skenování:

  • Záchytné body – uživatel potřebuje nadpisy, odkazy, tučný text
  • Odrážky a číselné seznamy přitahují pozornost
  • Titulek, který si získá pozornost a motivuje čtenáře
  • Relevantní text – myslete na to, co uživatel hledá a nabídněte mu relevantní informace

Text strukturujte logicky, formou obrácené pyramidy. To znamená, že ty zásadní věci patří nahoru a detaily se postupně rozvádějí. Stejně tak se píší například noviny. Pokud si nevěříte, oslovte copywritera, který tohle všechno zná.

Vytvořte článek, který se reálně číst dá. Důležitá je velikost a typ fontu. Volte raději bezpatkové písmo. Font by měl mít minimálně 16 pixelů.

Jak vypadá velikost fontů na webu

Jak dlouhý text napsat, aby ho někdo četl?

Na základě prvního grafu  by si někdo mohl říct, že krátký text je výhra a přečte jej každý. Opak je pravdou. Obecně lze říct, že kratší texty vyvolávají diskuzi, delší jsou lepší pro sdílení na sociálních sítích a SEO.

Google si cení hlavně kvalitního obsahu. Algoritmus Google Panda považuje příliš krátké texty do 300 slov za nekvalitní. Naopak články nad 2450 slov získali nejvyšší ranking.

Primární ale není délka textu, ale přínos pro uživatele. Když píšete kratičkou informaci o nové službě, nebudete kolem ní přilévat omáčku z další 1500 slov. Naopak píšete-li případovou studii, můžete se nechat unést.

Jak dlouhý text napsat?

Zpět na články