Proč nekupovat obrázky z fotobank?

Fotobanky mnozí developeři i marketéři považují za báječný vynález, který šetří čas. Fotobanky ale nejsou nekonečné, stejnou fotografii jako vy si mohly vybrat tisíce dalších firem.

Webové stránky bez fotek, obrázků a ikon si nikdo z nás nedovede představit. Pravděpodobně by připomínali noviny z doby vynálezu knihtisku. Na takových stránkách by se uživatel nezdržel ani vteřinu. Faktem je, že fotografie prodávají stejně jako slova. Někdy dost možná i víc.

Jaká jsou tedy fakta?

  • Článek, který obsahuje relevantní obrázky má o 94 % více shlédnutí

  • 67 % zákazníků považuje kvalitní obrázky na e-shopu za velmi důležité, aby si mohli produkt koupit (jen 53% považuje za velmi důležité při rozhodování hodnocení produktu)

  • Obrázky v nás vyvolávají emoce – jen si vzpomeňte na snímek utopeného syrského chlapce, tato fotografie vyvolala v každém soucit a ovlivnila to, jak vnímali Evropané uprchlíky (historie fotografie je takových snímků plná)

Aby fotografie byla kvalitní, musí splňovat vlastně jediné kritérium – musí být autentická. Autentické fotografie totiž vyprávějí příběh. Některé jsou dramatické – jako ty na Czech Press Photo, jiné vypráví zábavné anekdoty – jako například ty z vaší dovolené. A věřte, že rozdíl mezi autentickou fotkou a tou vytvořenou v ateliéru pozná i laik.

Proč tedy fotobanky?

TelefonistkaProtože je to snadné a levné. Cena obrázků bude jen pár korun.  V tom ale tkví celý problém. Z této ceny auto snímku odevzdá část fotobance a zbytek je zisk. Aby se autorům focení vůbec vyplatilo, prodávají jeden snímek dokolečka. Autentická snímek tak nemá vlastně nikdo.

Uveďme si příklad: Podobné fotografe usmíváních se telefonistek najdete na každém druhém webu, kde mají nějakou zákaznickou linku. Říkáte si: „Je to hezká dívka, té určitě lidé rádi zavolají?“ Chyba lávky.

Reálné vs. Generické fotky

Analytici z Marketing Experiments se rozhodli prozkoumat, jak fotka působí na zákazníky. Pomocí A/B testování porovnali tento snímek a reálný snímek 50letého muže, který nebyl zdaleka tak sympatický, za to ovšem firmu založil. A výsledek?

Stránka s obrázkem z fotobankyStránka s reálným obrázkem

Uživatelé poznali rozdíl. Na stránce s reálnou fotografií proběhlo o 35 % víc konverzí! Uživatelé nechápali, proč by měli chtít hovořit s usmívající se ženou, naopak ocenili, že v případě reálného fotky ví, s kým mají tu čest.

Fotky, které mohou poškodit vaši reputaci

Levné snímky z fotobank mají všichni a tak fotografie ztrácejí na důvěryhodnosti. Pokud prodáváte například luxusní pobyty u moře a stejnou fotografie pláže uvidí zákazník i na banneru pochybné úvěrové společnosti, bude vám věřit?

Například takovýto snímek, má pro grafiky celou řadu využití:

Příklad generického obrázku

Nástroj TinEye našel přes 4000 stránek s touto fotkou. Například v článku 5 způsobů jak relaxovat a užívat si života na blogu, článku Pravda a upřímnost, článku o tom, jak plastické operace pomáhají maminkám k sebevědomí, ale také na stránkách 5 hvězdičkového Londýnského hotelu. Když jste viděli i ostatní články, jeli byste do tohoto hotelu?

Vaše konkurence má možná obrázek také

Využívat obrázky z fotobank není z principu špatně, asi nebudete kreslit každou ikonu na webu. Ale zvažte, zda anonymní telefonistku nemůžete raději nahradit snímkem vašeho týmu. Náhodný snímek domu, nahraďte fotografiemi vaší pobočky a tak dále.

Kvalitní fotografie dnes nestojí tolik, rozhodně za tu investici stojí. Zákazníci hledají na internetu osobní kontakt, chtějí si připadat, že nakupují u konkrétních lidí. Dejte jim takový pocit a nakoupí u vás.

 

Zpět na články