Co pro vás může udělat copywriter?

Víte, že psaní zabírá copywriterovi jen minimum času? Co přesně dělá většinu své pracovní doby a k čemu může být užitečný vám?

Proč je copywriting žádaný?

Představte si webovou stránku, PPC inzerát nebo obyčejný leták, kde by nebylo jediné slovo. Jak byste vůbec věděli, o čem leták či web mluví? Copywriteři jsou ti, kteří zaplní grafiku textem, kvalitní copywriteři jsou ti, kteří napíší slova přesvědčivě.

Přečtěte si následující odstavce o typovém domu a odpovězte nám na otázku, která nabídka zní zajímavěji?

Text před úpravou

Text po úpravě

CHCI SI NAJMOUT COPYWRITERA

Než začne copywriter psát

Než vůbec vezme copywriter do ruky tužku, bude velmi otravný a bude se vyptávat. Opravdu hodně vyptávat. Ostatně podle knihy od copywriterů z H1 stráví copywriter psaním jen 20 % času, což zhruba sedí i podle našich odhadů.

Bude chtít analýzu klíčových slov, bude se vyptávat na konkurenci, na produkt. Bude chtít znát USP – neboli unikátní prodejní argumenty vašeho produktu. Bude chtít znát vaše cílové skupiny a persony, aby věděl, jaký tón komunikace použít. Bude se zajímat o váš korporátní komunikační manuál, pokud nějaký máte. Bude chtít vědět, jaké cíle má text splnit. Nepochybně bude chtít vědět, kde všude komunikujete se zákazníky, aby byla komunikace napříč kanály konzistentní.

Druhým krokem je nashromáždit maximum informací. Teprve poté, co má copywriter počítač a stůl zahlcený poznámky, začíná obvykle psát. Nikdo už dnes totiž neslyší na slova jako “nejlepší a nejlevnější”, copywriter musí v pár větách ukázat zákazníkům skutečné benefity. Zářným příkladem je velmi úspěšný PR článek marketingového guru Davida Ogilvyho pro značku Rolls Royce.

Grafik a UX designér Ondřej Ilinčev říká, že zákazníci si na internetu kupují lepší verzi sebe sama. Copywriteři to ví a prezentují zákazníkům to, co chtějí vidět.

Osnova je základ textu

Psát slohovku podle osnovy bylo hodně otravné, že? Ale bez ní nemá text ani hlavu ani patu. Copywriteři si vždy načrtnou osnovu – několik bodů, aby nezapomněli, co chtějí v textu zdůraznit. Copywriter navíc ví, jak si získat nejen čtenáře, ale také vyhledávače. Hned vedle osnovy bude mít poznámku, na jaké klíčové slovo nebo klíčová slova se chce zaměřit.

Když copywriter odloží pero

Dobré texty nepadají z nebe. Většina textařů si nechává texty chvíli odležet, za několik dní si je znovu přečte a upraví.  Žijeme v rychlé době, celá řada úprav spočívá ve škrtání a zkracování. A kontrole gramatiky.

Je-li text hotový a bez chyb, zbývá jej jen dostat na monitory čtenářů. Pokud si najímáte copywritera z digitální agentury bude pro vás schopen zajistit i propagaci textu. Derek Halpern z agentury Social Triggers doporučuje například blogům strávit 80 % času propagací článku a jen 20 % jeho tvorbou.

Copywriting vs. Copyediting

Myslíte si, že váš produkt je složitý a copywriter by napsal faktické chyby? Pokud prodáváte palivo do raket pro NASA, může se to stát, copywriteři obvykle nebývají astrofyzikové. Pak chcete copyediting. V tomto případě se vás copywriter vyptá na celou řadu otázek z bodu 1 a následně jen stylisticky a gramaticky opraví text, který dodáte tak, aby lépe plnil stanovený cíl.

CHCI SI NAJMOUT COPYEDITING

Zpět na články