8 pravidel internetové etikety

Lidská společnost má pravidla jak se chovat od nepaměti. Když půjdete do opery, víte, že si máte obléct večerní šaty, přečtete si knih, jak se galantně chovat k dámám a podobně. Pravidla jak se ale chovat online jsou často nepsaná a postupně se mění s tím, jak se mění online komunita. Přečtěte si, jak se nedopustit faux pas.

Pamatujte si, že internet je karma. Jak se budete chovat vy, tak se dříve či později začnou chovat ostatní k vám. Buďte vždy vy ti, kteří se chovají galantně a zdvořile.

1. Na internetu křičí jen burani

Pokud chcete něco říct jasně a zřetelně použijte emotikony, nikdy NEPIŠTE KAPITÁLKAMI. Na internetu totiž kapitálky znamenají křik. Když už tohle víte, porovnejte sami ten rozdíl:

 

2. Se slušností nejdál dojdeš

Když k vám do obchodu přijde zákazník řešit reklamaci, slušně ho pozdravíte, použijete několik zdvořilostních frází, omluvíte se za problém nebo se rozloučíte. Na internetu se ale zřejmě se slušným vychováním šetří. Pamatujte si, že stále hovoříte s těmi stejnými lidmi. Raději budete spolupracovat s tím, kdo zdvořilý nebo kdo, se k vám chová hrubě?

Podívejte se třeba na profil Air Bank -  trpělivě vysvětluje každému fanouškovi, proč je nutné čas od času vypnout internet banking. Přitom se jedná o technickou záležitost a ignorovat dotazy by jistě bylo pohodlnější.

3. Jednejte fér

Pořádáte soutěž, nebo vaši fanoušci odhalili nějaký problém? V obou případech jednejte narovinu a férově. Vysvětlete jim, co se stalo a proč. Omluvte se za nepříjemnosti. Chyby děláme všichni, vaši fanoušci vám je odpustí, pokud s nimi budete vše řešit otevřeně. Nejste svobodní zednáři, ale firma, která chce budovat komunitu. Například pokud se někde zdrží opakovaně objednávka:

Pokud organizuje soutěž, nezapomeňte dopředu zveřejnit pravidla a podmínky pro výhru, předejdete tak zbytečným nedorozuměním.

5. Buďte čestní

Nikdy nemažte žádné komentáře a hodnocení, ani pokud jsou negativní. Smazat můžete jedině spam. Uživatel věnoval pár minut svého času, aby s vámi komunikoval, i když si klidně mohl pustit vide s roztomilými koťátky. Oceňte to. Krom toho věřte, že si toho někdo z fanoušků všimne, rozzlobí se a dá vám online pěknou čočku a veřejně.

6. Komunikujte

Sociální sítě jsou od komunikace. Sledujte dotazy a odpovídejte na ně. Pokud se budete trpělivě věnovat fanouškům, vrátí vám to. Třeba až vás někdo budu napadat nefér, třeba jako v přídě mbank.

7. Sdílejte jen smysluplný obsah

Není potřeba si přihřát polívčičku na každém svátku a mezinárodním dnu. Sdílejte jen to, co vaše uživatele zajímá. Zbytek budou ignorovat nebo v horším případě si dokonce vypnou sledování vaší stránky a už o nich nikdy neuslyšíte.

8. Zákazníci jsou lidé ne účetní položky

Jednejte s každým individuálně, ptejte se na názory a věnujte jim svůj čas. Výborně to umí třeba rohlik.cz. Poděkovat za nákup a pochválit jídlo zabere pár vteřin, ale efekt přinejmenším na tuto zákaznici bude velký, nemluvě o tom, že bude Rohlík a jich služby všude vychvalovat.

Pamatujte si, že získat nového fanouška je mnohem těžší než si udržet ty stávající. To platí i při jednání přes sociální sítě. Řiďte se pravidlo, že tak jak chce, aby se fanoušci chovali k vám, tak se budete chovat k nim.

Zpět na články