Změřte svoje písmenka

Změřit se dá samozřejmě úplně všechno, včetně obsahu. Základem je stanovit si, co od textu chcete. Když si připravuje redakční plán, pište si ke každému článku jeho cíl.

Co chtít od článků na blogu

Především byste měli chtít, aby je uživatelé hltali. Nabízejte jim odpovědi na časté dotazy, vyprávějte jim příběhy, postupně je seznamujte se svým týmem. Pracujte s různými formami, například rozhovory bývají dynamičtější a jsou pro čtenáře zajímavější. Nebojte se být osobní. Čtenář se může ztotožnit s koníčky vašeho týmu, možná také sbírá pohlednice nebo fandí stejnému fotbalovému týmu.

O tom, jak si správně nastavit cíle, jsme už mluvili zde. Nezapomeňte, že cíle musí být SMART:

SMART cíle

Jaké cíle můžete od článků očekávat:

  • Přečtení
  • Konverzi
  • Podporu brandu
  • Budování důvěry

Všechny tyto aspekty lze více či méně přesně měřit. Konverze se samozřejmě měří mnohem snadněji. V Google Analytics můžete snadno sledovat, odkud uživatel přišel a zda odeslal e-mail či poptávku. Brandové články, jejichž cílem je budovat vztah s uživateli, je náročnější. Pocit důvěry lze jen těžko kvantifikovat.

Určitým měřítkem může být, zda u vás uživatelé nakupují opakovaně, zajímají se o doplňkové produkty a služby. Ovšem u developerské firmy, která staví luxusní byty, je takové měření nemožné. Většina uživatelů totiž pravděpodobně nakoupí pouze jednou.

Detailně proto sledujte, jak o vás lidé mluví na sociálních sítích. Vyzkoušejte aplikaci Mention, která monitoruje jak sociální sítě tak brand. Vyzkoušet lze také Google Alerts. Google Alerts nemají tak pokročilé trakování, nicméně jsou zdarma.

Jak měřit brandové články

Zdaleka ne všechny články musí plnit nějaké přesně měřitelné cíle typu odeslaná poptávky či nákup nějakého produktu. Tyto články mají za úkol vzbudit pocit důvěry. Měřte to, jaký zájem uživatel o článek projevil.

Co lze měřit u brandových článků:

  • Čas strávený na stránce, tedy zda vůbec mohl reálně článek dočíst.
  • Scrollování: Pokud uživatel čte, musí nutně sjet na stránce dolů.
    Scrollování umí měřit Monkey Tracker nebo Google Analytics.
  • Zda si uživatel zkopíroval nějaký text
    Pokud si uživatel zkopíruje třeba e-mail nebo telefonní číslo, nejspíš se ozve. Tuto metriku můžete sledovat pomocí kódu z Copycampu.
  • Počet sdílení či „liků“ na sociálních sítích
    Můžete využít měřící kód z Copycampu nebo aplikaci Mention. Pokud využíváte Wordpress existuje celá řada pluginů sociálních sítí, které interakci také automaticky vypočítají.
  • Kliknutí na další stránku
    Měřte pomocí nástroje Monkey Tracker. Umožní vám uvědomit si, co uživatele zajímá a více se na taková témata zaměřit.

O tom, jak nejlépe vyhodnocovat texty se mluvilo i na textařské konferenci Copycamp. Copywriteři obvykle vládnou spíše slovem než čísly, proto si organizátoři připravili měřící kód, který zvládne všechny potřebné metriky.  Kód si stáhněte zde. Kód dokáže nasadit váš vývojář, pokud si sami netroufnete.

STÁHNOUT MĚŘÍCÍ KÓD ZDARMA

11 triků, jak dosáhnout vyšších cílů

  1. Volte zajímavá témata s ohledem na analýzu klíčových slov.
  2. Mějte redakční plán. Pamatujte, že kvalita je více než kvantita.
  3. Dbejte na správné formátování, které umožní text skenovat.
  4. Nastavte si rozumné cíle a sledujte.
  5. Sdílejte své články na sociálních sítích, ty nejlepší pošlete v newsletteru. Dejte vědět, že jste něco napsali.
  6. Vždy pečlivě vyplňte meta tagy (title a description), aby si článek mohli přečíst i vyhledávače.
  7. Vždy vyplňte meta tag alt u obrázků, aby je viděly vyhledávače.
  8. Umožněte uživatelům komentovat články a sdílet je.
  9. Sledujte své cíle a zájem uživatelů a neustále podle toho aktualizujte svůj redakční plán.
  10. Nebojte se oslovit influencery nabídnout jim své články.
  11. Nezapomeňte prolinkovat své články – odkazujte na svůj dřívější obsah, odkažte na zajímavé studie nebo klidně i na postřehy konkurence. Myslete na to, aby odkazy byly pro uživatele přínosné.
Zpět na články