Získávejte od nakupujících více informací

Každý internetový obchodník by měl uvítat možnost získání nových informací vztahujících se k jeho podnikání nebo nákupu zboží. Proč? Jednoduše proto, aby mohl reagovat na zákaznická očekávání. Co vy? Snažíte se zjistit tyto cenné informace?

Získat informace můžete průzkumem trhu, zjištěním produktů se zákaznickou preferencí nebo definováním oblasti zájmu či problémů. Výhoda internetu je v tom, že s trochou přemýšlení můžete poměrně lehce získat zajímavé podněty. Ty můžete dále, jako správný obchodník, využít ke změně nabídky zboží nebo zlepšení nějaké služby, což se jistě pozitivně odrazí i na vašem zisku. Pokud se zamyslíte, jistě přijdete sami na to, jak tyto informace získat. Přesto se vám pokusíme poradit.

Jak takové podněty získáte?

V první řadě byste se měli zaměřit na využití vlastních webových stránek nebo e-shopu. Jakým způsobem? Vhodné jsou k tomuto účelu ankety, diskuzní fóra, hodnocení a hlasování nebo dotazníky. Někteří z vás jistě mají na stránkách podobné pomůcky, ale málokdo je skutečně smysluplně vyhodnocuje. Pokud chcete rozproudit podněty, musíte si uvědomit, jaký cíl chcete sledovat, a tomu přizpůsobit anketní otázku nebo téma v diskuzním fóru.

Dalším okruhem, který je možné sledovat a zjišťovat tak oblasti zájmu, jsou analýzy návštěvnosti či reklamních sestav (PPC). Skutečně víte, která oblast vaše návštěvníky nejvíce zajímá? Možná sledujete objednávky, ale další potenciál rozvoje je před vámi ukryt. Je docela možné, že návštěvníci vyhledávají určitý segment zboží nebo téma, avšak neuskutečňují zde požadované konverze. Pokud na takovou oblast na svém webu narazíte, můžete začít plánovat změny a další rozvoj webových stránek.

Při získávání informací určitě nezapomeňte na e-mailing nebo telefonické rozhovory. Sledujte komunikaci se zákazníkem, zaznamenávejte si postřehy, které se dozvíte, nebo důkladně poučte zaměstnance, kteří tuto činnost zajišťují. Jistě narazíte na cenné informace, které můžete dále využít. Zajímavý potenciál skýtají také blogy a sociální média. Lidé jsou na nich zvyklí otevřeně komunikovat.

A praktické využití?

Pokud se rozhodnete získávat podněty a informace, je třeba postupovat cíleně. Chcete mít informace o nákupním procesu? Využijte formu dotazníku po odeslané objednávce. Základem úspěchu (získání vyplněného dotazníku) je jednoduchost, rychlost vyplnění, důvěryhodnost a zábava či odměna. Vyplnění dotazníku musí být rychlé, aby zákazník nemusel přemýšlet, co po něm chcete. Mělo by být smysluplné, třeba jako zlepšení zákaznických služeb. A pokud zákazníka motivujete k vyplnění dotazníku nějakým dárkem či odměnou, jistě se zvýší šance, že bude nějak reagovat. Závěrečným výstupem bude vyplněný dotazník, který můžete dále využít v optimalizaci nákupního procesu.

Pomocí těchto jednoduchých technik jste schopni získat spoustu zajímavých zákaznických podnětů, které vám pomohou k dalšímu rozvoji webových stránek nebo e-shopu. A navíc ušetříte peníze za marketing.

Autor: Michal Vaníček

Zpět na články