WebExpo očima AITOmáků

WebExpo je každoroční festival, kde se scházejí web developeři všeho druhu, UXáci ale i management. Tradičně se koná na konci září v Lucerně. Taky jsme vyslali 4 člennou výpravu, aby zjistila, jaké trendy nás čekají.

V rámci festivalu zaznělo několik desítek přednášek. Není možné stihnout všechny. Vyslali jsme kodéry, takže ti si samozřejmě vybrali přednášky o technologiích a taky trochu nějakých těch hračkách. Zde je takový stručný výšt, jaké trendy můžeme očekávat:

Trendy, které nás v technologiích čekají

Pojďte nejdříve trochu načerpat atmosféru festivalu, kde se scházejí největší programátorské talenty:

Kam kráčejí boti?

Několik přednášek se věnovali budoucnosti a programování (chatovacích) botů. Pravdou je, že ty dnešní jsou prostě primitivní a moc toho neumějí.

Za zmínku stojí také přednáška Mike Amundsena, který připomněl taky něco z historie botů. Věděli jste, že za prvního chatovacího robota lze označit Elizu z roku 1966 (ano, skutečně). Jako první prošla turingovým testem.Turingův test splní bot ve chvíli, kdy při komunikaci s nejste schopni určit, zda mluvíte s člověkem nebo s technologií.

Sami jistě uznáte, že u některých botů víte na první pozdrav, s kým máte čest. Ono taky naprogramovat umělou inteligenci jako ze sci-fi není snadné. Budoucnost je ve specializaci. Budoucí boti se budou zaměřovat na úzce specializovaní na konkrétní problém. Bucou vám tak pomáhat jako finanční poradci nebo boti na letišti. Tedy v případech, kdy lze vycházet z dat a není potřeba naučit robota „přemýšlet“.

Masivní využití machine learning robotů přednášející neočekávají. Poslední pokus proběhl v roce 2016. Microsoft tehdy nasadil umělou inteligenci Tay, která se učila z komentářů ostatních. Ovšem za 16 hodin byl z Taye nácek.

Ukázky z tweetů Taye 

Ukázky z tweetů Taye

Celá přednáška Mikea Amundsena

Příběh je zapamatovatelnější než fakta

Díky přednášce Susan Linder víme, že si historku o Tayovi zapamatujete. Protože prostě příběhy si pamatujeme snáze než čísla. Tady je tedy několik tipů, jak představit váš příběh.

Velmi dobře se komunikuje dobrá vůle (Susan ji nazývá goodwill) – tedy to, že vaše firmu někomu pomáhá.

Buď můžete příběh vyprávět vy sami explicitně, nebo nechat vaše fanoušky vyprávět za vás (implicitní story telling). Implicitní story telling využívá třeba Go Pro, které sdílí nahrávky svých zákazníků.

Jak odvyprávět svůj příběh?

  • Buďte autentičtí
  • Dejte zákazníkům pocit, že patří do skupiny
  • Příběh a produkt musejí bavit
  • Zákazník se musí s produktem identifikovat.

Perfektně do dělají třeba v Dollar shave Club, v českém prostředí se můžete inspirovat u Klubu pánů z Ponožkovic.

Poslechnout přednášku

Jak weby sbírají černé bodíky

Zkuste si hned teď test rychlosti vašeho webu. Kolik máte bodů?

Tyhle body totiž hodnotí rychlost načtení webu a ta má vliv na SEO. Každý kus kódu, obrázek č písmenko vám body přidává. Google také uvedl na trh technologie AMP (Accelerated Mobile Page). Tato technologie umožní načíst web v pozadí rychleji. Ocení to hlavně lidé na sociálních sítích.

Podle šedého loga s bleskem poznáte AMP na vaší zdi

Technologie neumožňuje pracovat s grafiku ani pokročilým programování, je vhodná třeba pro magazíny nebo ceníky.

Poslechnout celou přednášku

Mluvilo se také o využití virtuální reality. Hezkou ukázku pro od Mazdy můžete vidět ve videu. V tomto případě vám výrobce umožní vidět auto, které ještě ani nesjelo z výrobní linky. Můžete si tak prohlédnout třeba rozdílnou výbavu interiéru. Využít virtuální realitu by mohli také developeři při prodeji nemovitostí, které teprve začínají stavět. Zde můžete vidět ukázku využití vituální reality v praxi:

K festivalu nicméně máme jednu velkou výtku. Kdysi WebExpo vzniklo jako vyloženě technická konference, za roky se rozrostla, dnes ji může navštívit i obchodník nebo textař a bude si moci z programu vybrat. Daní je, že se méně prezentují praktické postupy. Ale více hightech novinky a potom obecně známé věci. Nás programátor si trochu stěžoval, že vlastně nového neslyšel.

Zpět na články