Trend: Sociální sítě dobývá vertikální formát reklam

Držte si klobouky! Přichází revoluce v reklamních videích na Facebooku, Instagramu i TikToku. Ve světě už trhá rekordy. Jmenuje se vertikální formát a má ambici převládnout nad horizontálním videem, které známe. Přečtěte si náš článek a můžete přemýšlet, jak být v Čechách mezi prvními, kdo tento trend využije ve prospěch své značky.

 

O co tu vlastně jde?

Víte, že asi 75 % sledování videa v celém světě probíhá na mobilu? A také že většina z nás si telefon stejně nikdy nepřetáčí na šířku? A jsme doma! Tvůrci videí proto před několika lety přišli s novým formátem – vertikálním videem. Tedy snímkem točeným záměrně na výšku. Novému trendu, který ve světě dobývá sociální sítě a svět reklam, se věnovala nedávná online konference Pocket conference v rámci festivalu Vertifilms Prague. Vystoupily na ní zajímavé světové osobnosti marketingu, které ve vertikálním formátu vidí komerční i umělecký potenciál.

Revoluce už běží

Zatímco v České republice je nový trend teprve v plenkách, světové značky se začínají předhánět v tom, kdo překvapí uživatele Instagramu, Facebooku, Youtube a dalších sociálních sítí lepší vertikální kampaní. Businessová čísla hovoří až o 3x vyšší návratnosti investic do vertikální reklamy, než na jakou jsme zvyklí u horizontálního formátu.

Podle odborníků se vertikální formát dříve či později stane primárním v konzumaci obsahu v mobilních telefonech. Výzkum například zjistil, že 94 % času drží lidé svůj mobil svisle, což platí i v případě nejmladší generace Z, která videopříspěvky na sociálních sítích sleduje i několik hodin denně. V podobě stories, videoklipů a reklamních spotů.

 

Vertikální business? O lajky tu jde až na prvním místě

S věkem ostatně souvisí i další fakta. Videa na výšku například podle vědců vnímá lidský mozek přirozeněji a je schopen ho lépe zpracovat. K ději, který se přizpůsobil obrazovce, snadněji získáme vztah, vyvolá v nás emoce a vyžaduje od nás méně mentálního úsilí. To je důležité právě u nejmladších cílových skupin. Díváme-li se na věc pohledem marketingového ředitele jakékoliv značky, pak nám jde ve výsledku o to hlavní: liky, sdílení, kliknutí. Jednoduše o cokoli, co podpoří business.

 

Jak vyprávět příběhy na výšku? 

Jak vyniknout v digitálním světě, kde už existuje tak obrovské množství video obsahu? A jak najít nové cesty k uživatelově pozornosti? Podle Tay Guan Hina, Chief Creative Officer BBDO Singapore, je klíčem právě příběh vyprávěný na výšku. S přiléhavým anglickým označením vertical storytelling.  

Podle něj se jen od začátku pandemie zvýšilo množství videí zhlédnutých na mobilu o 80 %. A již v roce 2022 bude 80 % všeho, co se děje v našich mobilech, tvořit video obsah. Čemu jinému by tedy měly značky začít co nejrychleji přizpůsobovat svou vizuální obsahovou strategii, než vertikálnímu formátu?

Tay Guan Hin zkoumá a popisuje konkrétní postupy, které vedou k úspěšnému příběhu vyprávěnému na výšku. Námět, scénář i kamera se musí přizpůsobit tomu, že se obsah „děje“ odshora dolů. Nikoli zprava doleva. Vertikálně na mobilu scrolujeme a tím pádem i přejíždíme očima. Příběh je také možné rozdělit na dvě půlky – jedna se odvíjí nahoře a druhá dole. A co je nejzábavnější – vertikální formát jde s dobrým nápadem využít vtipně ve prospěch příběhu. Scénář mu může dokonce dát hlavní roli. Nechat věci padat a létat, lidi lézt na žebřík nebo oči dívat se nahoru a čekat na překvapení. To dokázaly ve svých vertikálních kampaních třeba značky Kitkat nebo Cimbbank.

Nový trend pro digitální platformy 

Spolu s novým formátem vzniká i řada platforem, které ho podporují. Například televizní kanály s jejich pomocí mohou vysílat horizotálně i vertikálně, aniž by musely vyrábět dva obsahy najednou. Potenciál zásahu našich peněženek je i tady obrovský. Nejen, že si lidé na mobilu častěji televizi vůbec pustí, ale ještě budou ochotni se na ni dívat déle než nyní.

„Říkám tomu obrazovka od devíti do sedmnácti hodin. Po páté odpoledne se lidé věnují klasickému šířkovému formátu, přes den ale máme v ruce telefon všichni. Jako producent i filmový fanoušek se těším na příští roky a a na to, že příležitost být mezi prvními brzy vycítí i české firmy, vysvětluje Kryštof Šafer, průkopník vertikálního formátu v České republice. Patří mezi první, kdo profesionální produkci vertikálních videí u nás nabízejí.

 

 

Zpět na články