Textujete web? Vyhněte se těmto 7 častým chybám

Tvoříte nový web nebo předěláváte starý a nechcete si najímat profesionálního copywritera? Projděte si našich 7 bodů, které se vám vyplatí si ohlídat

I kdybyste neměli ten nejlepší text na světě a s psaním jste teprve začínali, tak už tento jednoduchý seznam vám zaručí slušný výsledek, který ocení vyhledávače i uživatelé. Nejspíš už jste o většině z jeho bodů slyšeli, ale schválně: stačí si projít 10 náhodných webů, které vám Google nabídne. Zjistíte, kolik známých firem jako by o nich nikdy neslyšelo. 

Získat náskok není těžké, pojďme na to. 

7 častých chyb při textování webu. Neděláte je také? 

1/ Tonalita webu

Unikátní komunikační styl pomáhá značce ke srozumitelnosti. Nemusíte investovat do drahé analýzy a dělat z komára velblouda. Ale ujasnit si, jakým hlasem mluvíte na zákazníky i zbytek světa, se vyplatí nejen kvůli webu. Jste přátelští a neformální? Nebo seriózně odměření? Držíte si profesionální odstup, nebo jste švitořivý soused odvedle? Mimochodem - z výzkumů nejlépe vycházejí značky, které dokážou mluvit tak, jak mluví jejich zákazníci.

Při tvorbě textů je každopádně nejdůležitější držet jednotnou tonalitu napříč celým webem. Mluvit stejným stylem na homepage jako v kontaktním formuláři schovaném na podstránce. 

2/ CTA: call to action

Psaní mikrotextů do tlačítek je zvláštní disciplínou, která se řídí několika principy. Tím nejdůležitějším je jednoznačnost. K čemu návštěvníka motivujeme? Vyplnit formulář? Objednat zboží? Zanechat kontakt? Před spuštěním webu se vyplatí projít všechna tlačítka jako celek a ujistit se, že uživatel pokaždé snadno pochopí, co po něm chceme. Ví, co získá, když klikne?

Dalším podstatnou vlastností dobrého tlačítka je stručnost. V krátkosti je síla. Ideál se vejde do tří slov, ve výjimečném případě to na některých místech webu může být více. Obecně platí, že čím kratší CTA, tím spíše na něj uživatel klikne.

A samotný obsah? Osobní oslovení mívá ve statistikách lepší výsledky. Více lidí zpravidla klikne na “Prohlédněte si nabídku” než na “Prohlédnout nabídku”. Podobných pravidel existuje více, vrátíme se k nim v samostatném článku.

3/ Tykání / vykání

Nikde není psáno, co je správně. Některým značkám sluší vykání, jiné jdou rovnou do tykačky. Souvisí to s cílovou skupinou a celkovým komunikačním stylem. Klíčové je, držet se jedné verze. Vážně nevypadá dobře, když na kariérním webu  a na Instagramu tykáme a na homepage si držíme vykací odstup. Možná jste na značky, které si oslovování uživatelů neujasnily, sami narazily. Není jich málo. O opuštění webu přitom může rozhodovat i malý detail, ze kterého návštěvník nemá dobrý pocit.

4/ Co chcete říct? 

Složité filozofické myšlenky na většinu webů nepatří. Srozumitelnost textu však  bývá tvrdším oříškem, než to na první pohled může vypadat. Říci jednoduše, co máte na srdci, pokud možno co nejstručněji, zabere většinou násobně víc času než napsat dlouhý vyčerpávající text. 

Navíc, co chápe autor, nemusejí chápat ostatní. Nechcete-li investovat přímo do uživatelského testování, dejte nové texty na weby přečíst alespoň kolegům. Pochopili, co chtěl básník říci? Pochopili to  dřív, než ztratili pozornost?

5/ Struktura textu

Dívejte se na svůj web jako na vzácný prostor, kde nic nesmí chybět ani přebývat. To, jak je text rozčleněný, je stejně důležité jako obsah samotný. Na rovinu - většina uživatelů si přečte nadpisy a v lepším případě prvních pár vět. Tam se láme chleba - zůstanou, nebo odejdou?

Vyplatí se tedy věnovat dostatek času přemýšlení o tom, co a proč v textu potřebujete mít i v jakém pořadí.

Mají vaše stránky logiku? Najde uživatel nadpisy tam, kde je hledá? Může textem procházet plynule a neztratí se? Roli hrají vteřiny.

6/ Klíčová slova

SEO pohled na obsah je samostatným tématem. My jsme však u chyb při textaci. Základní otázka tedy zní - využili jste analýzu klíčových slov na maximum? Jsou ve výsledném textu klíčová slova na všech stránkách, kde mohou dělat svoji práci?

Nezřídka se tvůrcům textů stává, že se naplno ponoří do obsahu a na SEO tak trochu zapomenou. Dobrá zpráva: nikdy není pozdě to napravit.

7/ Má to šťávu?

Texty jsou hotové. Dodrželi jste všechna pravidla, možná si i přečetli copy učebnice nebo naposlouchali podcasty. Hodiny a dny práce za vámi.

A teď to hlavní: jste to ještě pořád vy? Když se vyspíte a podíváte se na texty čerstvýma očima - mluví z nich vaše firma?

Drobné chybky vám zákazník promine, když bude cítit, že vás z webu poznává a že jste to psali pro ně. 

 

Potřebujete konzultaci k textům na webu? Nebo rovnou napsat nové? Jsme tu pro vás!

 

CHCI KONZULTACI ZDARMA

Zpět na články