Pohon: Tajemství toho, co nás motivuje

Nejen chlebem, živ jest člověka; a nejen vývojem živ jest AITOMák. Rozhodli jsme se před časem trochu se vzdělávat a založili jsme si čtenářský kroužek.

Každý měsíc si v anketě vybereme nějakou knihu z oblasti osobního rozvoje, financí či psychologie. Každý AITOMák, kterého kniha zaujme, si ji přečte a pak spolu diskutujeme jak doporučení z knihy využít v práci nebo i o osobním životě.

Kroužek funguje už 3 měsíce a zatím se mu daří. Na posledním setkání minulý týden, jsme četli knížku o motivaci Pohon od Daniela Pinka. Kniha se věnuje motivaci. Manažeři zbystřete: obsahuje totiž celou řadu tipů, jak lépe motivovat své podřízené.

Kniha Pohon od Daniela Pinka

Co nás motivuje?

Vzhledem k práci existují podle Pinka dva základní typy motivace:

  • Motivace X je typická metoda odměna-trest. Prostě své zaměstnance odměníte za výjimečný výkon nebo nápadité řešení. Používáte tento typ motivace? To asi každý J
  • Motivace I vychází přímo ze zaměstnance. Vychází z předpokladu, že pokud zaměstnance dělá práci rád, baví ho a naplňuje, nepotřebuje vlastně moc motivovat. Takže se soustředí na to, aby vytvářela pro zaměstnance dobré prostředí.

Vtip je v tom, že motivace X nefunguje u kreativních profesí. Naopak zhoršují výkon a efektivitu. Odměna typu cukr a bič nejenže už nefunguje, ale může dokonce zadusit vnitřní motivaci, snížit výkon a dokonce i vést k podvádění.

Odměny doporučuje Pink pro manuální, mechanické úkoly – třeba balení vánočních dárků. To neznamená, že máte přestat vyplácet odměny a 13. platy. Který typ jste vy osobně, si můžete ověřit v online testu.

Nechte věci plynout

Určitě jste to někdy zažili. Stav, kdy soustředíte tolik, že nevnímáte čas ani okolí. Pink tomuto stavu říká flow (mohli bychom přeložit jako plynutí).

Do tohoto stavu soustředění se dostáváme, když děláme něco, co nás fascinuje nebo baví. Děti jsou v tomto stavu skoro pořád, třeba i na pískovém hřišti.

Vědci zkusili lidem sebrat flow. Testovaní nesměli dělat nic, co je těší. Po dvou dnech začali lidé projevovat příznaky neuróz a úzkosti. Flow je kyslík pro naši duši. Proto je zásadní dělat něco, k čemu máme vnitřní motivaci.

Jak motivovat pro kreativce

Existují tři aspekty, které musíte nabídnout kreativcům, pokud mají pracovat efektivněji. Jsou to:

  • Autonomie – aby mohli sami řídit svůj harmonogram
  • Mistrovství – protože lidé přirozeně touží zlepšovat se v tom, co je zajímá
  • Smysl  - protože většina z nás touží dělat něco většího, než jsme my sami

Zdá se vám nemožné tohle implementovat ve firmě? Třeba Google zašel ještě dál. Jeho zaměstnanci 20 % času, na čem chtějí. Mohou tvořit něco nového nebo pracovat na stávajících projektech. Hypoteticky nemusejí dělat nic, nikdo na to nepřijde. Ale přesto díky autonomii vznikly projekty jako Gmail, Google Translate a další.

Typy pro manažery

Krédo Williama McKnighta, předsedy společnosti 3M, zní: „Najměte si dobré lidi a nechte je o samotě.“ Technický personál měl neortodoxní strategii – část své práce trávili na libovolném projektu. Vznikla tak celá řada vynálezů – třeba kancelářské post-it bločky. Máte je na stole jen díky vizionářům z 3M.

  • Přečtěte si celou knihu
  • Vyzkoušejte 20 % času ve zkušebním režimu
    Nechte zaměstnance pětinu času pracovat na projektu, který si sami zvolí. Zkuste to na půl roku, ať si vaši lidé zvyknou.
  • Odměňujte metodou „teď, když už…
  • Vzdejte se řízení
  • Ujasněte si, jaké má vaše společnost poslání

Motivujte lidi správně

Jak to děláme v AITOMu

Autonomie

Všichni AITOMáci mají volný režim. Podporujeme home office a práci na zkrácené úvazky. Zkrácený úvazek na polovinu má třeba jeden čerstvý otec ve firmě, protože se raději než práci chce věnovat miminku.

Úplně volný režim bohužel nemůžeme mít, protože lidé mezi sebou potřebují komunikovat osobně, alespoň se to ukázalo v praxi. Nikdo ale nekontroluje, co právě děláte, pokud svou práci uděláte včas. Je pravda, že ne všech v našem týmu to vyhovovalo. Ti, kteří potřebovali kontrolu, odešli.

Mistrovství

Na každého AITOMáka je vyčleněný rozpočet na celoroční vzdělávání. Když někdo přijde, že chce navštívit odbornou konferenci nebo kurz, pošleme ho tam.

Smysl

Překvapivě v tomto nemusíme dělat nic. AITOMáci si zvykli na firemní kulturu. Všichni ve své práci smysl vidí a vnímají ho. Někteří vidí podporu charitativních projektů, jiní vidí smysl v tom, že navrhneme firmám efektivnější řešení.

Zpět na články