Souboj titánů: Alza vs. Heureka

Ve čtvrtek 19. 5. oznámila Alza do médií, že odchází z Heureky. Nyní vyzývá Alza další e-shopy, aby ji následovaly. Proč se tak největší český e-shop rozhodl? A má smysl být či nebýt na Heurece?

Alza je největší český e-shop, Heureka největší český srovnávač cen. Minulý týden všechny české média zveřejnila šokující zprávu, že Alza končí na Heurece. Okamžitě se vyrojili spekulace všeho druhu: že Alzu tohle rozhodnutí bude stát miliardy, že je to začátek konce portálu Heureka a mnoho dalších. Pravdou je, že to nebude tak dramatické. Podívejme se s odstupem na důvody Alzy.

Proč Alza vyhlásila Heurece válku?

Alza deklamovala, že stáhne své produkty z Heureky. Ke stejnému kroku vyzývá na webu BezHeureky.cz další e-shopy. Zatím, se ale žádné e-shopy do opuštění Heuréky moc nehrnou. Přečtěte si, proč Alze odešla a proč si myslíme, že to není důležité.

  • Heureka již není objektivní (koupila ji totiž velké e-commerce společnost Rockaway)

Co na to AITOM: Na Heurece tvoří nejdůležitější obsah především uživatelé a to formou hodnocení obchodů a recenzí na produkty. Přiznejme si, každý někdy přišel na Heuréku jen proto, aby si přečetl, zda si vybral správný model produktu. Změna majitele Heuréky tohle nijak nezmění. Pokud by společnost Rockaway chtěla do obsahu zasahovat, budou se uživatelé bouřit.

  • Na Heurece si přední pozice kupujete

Co na to AITOM:  Ano to je pravda, stejně jako v Googlu i na Heurece si platíte formou PPC. Uživatelé jsou na to zvyklí. Stejně vždy sledují nabídku více obchodů. Vždyť na Heureku chodí hledat nejlepší cenu ne první pozici.

Mimoto je PPC jen jeden z mnoha faktorů, ale ani sebevětší bidding vám nepomůže se dostat na TOP pozice.

  • Heuréka košík oslabuje váš brand

Co na to AITOM:  Alza uvádí, že „pokud využíváte Heuréka košík, připravujete se o budování vlastního brandu.“ Je pravda, že použítím košíku branding ztrácí. My si myslíme, že Heureka dává firmám dostatek prostoru, jak brand naopak budovat. Heureka umožňuje stát se partnerem kategorie a radit tak uživatelům. Tím přesně svůj brand budujete. Navíc si většina uživatelů bude pamatovat spíše kvalitu vašeho servisu než vaše logo.

4 otázky, které zajímají naše klienty?

Rozhodnutí Alzy vyvolalo mezi ostatními e-shopy pozdvižení. Najednou se všichni ptají, jestli to má smysl a řeší, co bude dál. Taky jsou nejčastější otázky, které dostáváme:

1. Odejdou další firmy? A skončí Heureka?

Je možné, že odejdou i další firmy. Velmi pravděpodobně to budou firmy, které buď mají velmi špatné reference, nebo jim z Heureky nepřichází mnoho zákazníků. Alza má silný brand i offline, může si ztrátu zákazníků z Heureky dovolit, aniž by to její zisky ohrozilo.  

Heureka ale rozhodně nezkrachuje. V České republice je odhadem 37 tisíc e-shopů. Heureka se ještě dlouho nemá čeho bát.

2. Alza jistě ví, co dělá. Měl bych také odejít?

Alza si především dobře spočítala rizika – Heureka jí nepřináší výrazná procenta zisku. Běžnému e-shopu může ale dělat velkou část zisků. Mimo to zákazníci hledají také informace o produktech a především se zajímají o recenze obchodu (dodání, reklamace apod.).

3. Kolik obratu může dát Heureka? A jaký to má vliv na můj brand?

Nepochybně vliv na brand má. Být na Heurece je považováno za standard.

4. Nevěděl jsem, že za Heuréku se musí něco platit, nechci utrácet další peníze. Měl bych z Heureky odejít?

Heureka je marketingový nástroj jako každý jiný. Tudíž se za zajímavější pozice či zobrazení musí platit. Je samozřejmě na zvážení, zda je Heureka ten nejlepší kanál, do kterého investovat. Nebo je zajímavější investovat do sociálních sítí. Rozhodně se nevyplatí Heuréku přehlížet.

 

Zpět na články