SEOrestart 2013

Konference SEOrestart 2013 lákala platící návštěvníky tématem „o současnosti a budoucnosti SEO“. Pokud někdo navštívil webové stránky www.seorestart.cz, dozvěděl se v titulku stránky, že to bude „nejlepší SEO konference v Praze a přilehlém vesmíru“. Splnila konference očekávání návštěvníků? Pojďme se tedy podívat, co bylo jejím obsahem.

O úvodní přednášku se postaral Jan Tichý (SEO konzultant, analytik, MedioInteractive). Nosnou myšlenkou přednášky byla otázka, jak by vypadal svět bez vyhledávačů. Jan Tichý se ukázal jako dobrý řečník, a tak poutavou formou (příklad cargo kultu) vysvětloval, proč se soustředit na budování obsahu na sociálních sítích, blozích nebo diskuzních fórech. Relevance a popularita stránek jdou ruku v ruce, zpětné odkazy ustupují. Budování relevance a popularity však chce jasný plán a cíle, nejlépe za pomoci klientů, kteří již sami (vědomě či nevědomě) změnili způsob hledání informací. Již ne vyhledávače, ale sociální sítě světem vládnou…

Druhým přednášejícím byl Zdeněk Dvořák (Linki.cz) s přednáškou Sny o linkbuildingu. Úvodní část přednášky byla bohužel mimo téma o současnosti a budoucnosti SEO. Vysvětlovat odbornému publiku, jak vznikl koncept odkazů nebo jak se měnila funkce odkazů, není úplně relevantní. Naštěstí takto nevypadala celá přednáška. Přes témata jako hodnocení rizik a myšlenkové mapy se přednášející dostal k podstatnějšímu tématu, kterým byla změna práce linkbuildera. Zdeněk Dvořák ho nově popsal jako tykadlo trhu, které sleduje trendy a novinky. Díky procházení webů hledá nová témata, vidí problémy zákazníků a buduje nové vztahy. V novém podání je linkbuilder především obchodník a člen týmu, který se aktivně podílí na celkové obchodní strategii.

Třetí přednáška byla věnována praktické ukázce linkbaitingu a Martin Matějka (konzultant, majitel obchodu SmallCars.cz) ji uvedl jako Chytrý linkbuilding v praxi. Tvorba zajímavého obsahu, který láká ke sdílení a šíření (linkbaiting), se nemusí omezovat jen na články, komentáře, videa či fotky. Na eshopu Smallcars nám Martin Matějka představil myšlenku, že e-shop může být nejen prodejním, ale také komunitním místem. Základem je pochopení potřeb zákazníka a vymyšlení vhodné strategie. „Dejte zákazníkům něco, čím se pochlubí i bez práce,“ řekl přednášející a vysvětlil princip virtuální garáže, díky které se zvedly prodeje na e-shopu, ale především značně posílil odkazový profil. Tedy shrnuto, zapojte zákazníky do tvorby obsahu, nechte je vyjádřit vlastní názor, získejte od nich recenze či hodnocení a nebojte se dělat neziskové věci.

Autor následující přednášky Antonín Cicvárek prezentoval problematiku, kdo má vlastně dělat SEO u firemních stránek? Je vhodnější konzultant, agentura, nebo zaměstnanec? Dle jeho závěru se mají na SEO strategii podílet především lidé, kteří rozumějí danému oboru podnikání. Což nutně nemusí být třeba nezávislý SEO konzultant. Podle něho se například schopný zaměstnanec SEO naučí a celkově to bude mít pro firmu větší přínos. Toto tvrzení dokazoval na příkladu vhodnějšího výběru rozšiřujících klíčových slov u parametrů vozidel, které by problematiky neznalý člověk opomněl.

Pavel Ungr (senior SEO konzultant, lektor, H1.cz) neplánovaně zaskakoval za Jaroslava Hlavinku, který jaksi nedorazil. To však přítomným jistě nevadilo, protože se věnoval zajímavému tématu Za SEO krásnější – Penguin 2.0. Pokud vám po 23. 5. 2013 propadly webové stránky ve výsledcích vyhledávání na Googlu, důvody mohou být následující: duplicity v obsahu, přeoptimalizace (velká frekvence klíčových slov), zakázané praktiky (uvedené ve Webmaster tools, black-hat SEO), reklamní články, texty bez kontextu a smyslu a podobně. Jaké má být nové SEO? Důvěryhodné, sociální, přirozené, pomáhající.

O pobavení účastníků konference se (asi) nechtěně postaral Štěpán Škrob (produktový manažer na fulltextovém vyhledávání Seznam.cz). Přednášel na téma „Jak se ladí relevance vyhledávače“. Téma však bylo pro přednášejícího nějak neuchopitelné, chybělo jasné cílení, takže v závěru se mnozí ptali, o čem to vlastně bylo. Bouřlivý smích vzbudily věty typu: „Vypozoroval jsem, že obsah na webu je důležitý.“ Přednáška tak celkově vyzněla dosti fádně a nepřipraveně, byť mnohé pobavila.

Na závěr přednášel známý „SEO guru“ Marek Prokop. Ten snad jako jediný naplnil druhé téma konference, tedy budoucnost SEO. Po úvodním zamyšlení, zda tu budou vyhledávače ještě za pět let či jak se mají chovat firmy, aby přežily možné proměny, nastolil téma Web (e-shop) jako vydavatelství. Podle jeho názoru nepřežijí SEO agentury v současné podobě změny na trhu. Je nutné se více věnovat poradenství ve smyslu zapracování SEO do firemní kultury, nastavení firemních procesů a zapojení samotných zaměstnanců (třeba do tvorby obsahu, vždyť jsou to odborníci v daném segmentu). Novým cílem tedy nebude práce na klasické optimalizaci pro vyhledávače, ale tvorba metodiky či zaškolení lidí.

Tím „nejlepší SEO konference v Praze a přilehlém vesmíru“ skončila. Pro návštěvníky však spíše než nové směry v SEO shrnula současné poznatky v oboru. Určité vize nastínil Marek Prokop, byť jsou pro mnohé kontroverzní. Ale o to na konferencích přeci jde, nebo ne?

Článek na téma porovnání SEOrestartu a BarCampu Brno, který se konal hned další den, naleznete v dalším článku do kolegy Davida.

Zpět na články