Mýty o SEO, které nemají v roce 2017 místo

SEO bude součástí vaší marketingové strategie nepochybně i v roce 2017. Už se nejedná o kouzelnou formulku několika specialistů, ale obecně známý termín. Ovšem SEO se neustále vyvíjí, vyhledávače přicházejí s pokročilými algoritmy, jak nám všem nabídnout co nejlepšími výsledky.

O optimalizaci pro vyhledávače koluje celá řada mýtů. Na těchto 10 si dejte obzvláště pozor – vyhledávače vám je totiž neodpustí.

#1: Čím více zpětných odkazů tím lépe

Kdysi to skutečně byla pravda. Dnes ale vyhledávače hodnotí linkbuilding komplexně. Hodnotí stránky, na které odkazujete a ze kterých odkazy přicházejí. Hodnotí, zda jsou relevantní a věnujete se stejnému tématu.

Je v pořádku, pokud magazín o bydlení odkazuje na e-shop s nábytkem či sdílí práci interiérového studia. Ale těžko lze akceptovat třeba odkazy na autoservis. Pomocí nástroje Ahrefs si můžete odkazy, které vedou na váš web, zkontrolovat. Zpětné odkazy si můžete zkontrolovat také v Google Search Console.

Přehled odkazů, které vedou na vaše stránky; Webmaster Tools

Google vám také umožní se od těch odkazů, které považujete za nerelevantní, distancovat – stačí nahrát jejich seznam.

Jak se zbavit nežádoucích odkazů? Jak se zbavit nežádoucích odkazů?

#2: Nepotřebujeme šifrovaný protokol HTTPS

Mnoho firem si myslí, že pokud nesbírají citlivá data, není šifrování nutné. Od ledna 2017 to už ale neplatí. Google dlouhodobě prosazuje zabezpečené weby, v rámci svého algoritmu hodnotí také úroveň zabezpečení.

Přechod na šifrované spojení HTTPS tedy znamená nejen větší komfort pro uživatele, ale také plusové body pro SEO.

#3: Na meta tazích záleží ze všeho nejvíc

Meta tagy "title" a "desciption" popisují obsah stránky. Používají je vyhledávače, zobrazí je uživatelům, aby se uživatel snáze zorientoval ve výsledcích vyhledávání. Kromě meta tagu "title" se obecně se doporučuje použít klíčové slovo i v meta tagu "description" – protože se pak může zobrazit tučně a ještě více upoutat pozornost uživatelů ve výsledcích vyhledávání.

Nicméně popisy píšete pro uživatele, zahltit je klíčovými slovy nemá smysl. V roce 2009 oznámil Google, že meta "description" a meta tag "keywords" už algoritmus nevyhodnocuje.

To ale neznamená, že nemá smysl věnovat pozornost právě třeba tagu "description". Google nadále reflektuje obsah meta tagu "title". Navíc vám meta tagy dávají možnost odlišit se od konkurence ve výsledcích vyhledávání. Meta tagy tak ovlivňují proklikovost stránek.

#4: Optimalizace klíčových slov je SEO

Slova, která na stránce použijete, jsou pochopitelně zásadní, aby vyhledávače pochopily, čemu se stránky věnují.

Nicméně od léta loňského roku využívá Google v rámci algoritmu Hummingbird umělou inteligenci. Jinými slovy – obsah stránek vyhodnocuje počítač, který se sám neustále učí porozumět textu na základě poznatků, které už má. Pomocí nového algoritmu už Google nečte stránku, ale snaží se pochopit myšlenku textu a tu pak předkládat ve výsledcích.

Jak optimalizovat stránku? Jediný správný postup je připravit ji obsahově perfektně pro uživatele. Tak bude obsah tematický, bude mít dostatek klíčových slov a frází (ale zase jich nebude obsahovat moc) a bude přirozeně řešit i doplňkové dorazy uživatelů.

#5: Nadpis H1 je nejdůležitější element na stránce

Nadpis H1 je obvykle velký nadpis v hlavičce stránky, je výrazný a uživatelé si jej všimnou na první pohled, ovšem zdaleka není nejdůležitější pro SEO.

Jak bylo řečeno výše. Google se snaží vnímat obsah jako celek a v kontextu. Z hlediska SEO se jedná jen o nastylovaný nadpis, ve stejné míře jej zajímá obsah okolo. Není tedy důležité, aby v nadpisu bylo klíčové slovo, ale aby uživatel okamžitě pochopil, co na stránce najde.

#6: Na úvodní stránce by mělo být hodně obsahu

Úvodní stránka musí odpovědět uživateli na 2 otázky „Co děláte?“ a „Jaký benefit přinášíte“. Takto vypadají úvodní stránky globálních značek Evernote a Apple.

 Úvodní stránka Evernote - jednoduchý obsah

Úvodní stránka Applu - minimalistcký design

Většina firem bude potřebovat více obsahu, přesto platí, že méně je někdy více. Navíc obsah na úvodní stránce má na SEO malý vliv. O obsahu by měl rozhodnout UX designer podle toho, co očekávají vaši uživatelé.

#7: Čím víc stránek mám, tím lépe

Říká se, že když máte více stránek, tím větší návštěvnost budete mít. Stejně jako u linkbuildingu i u obsahových stránek platí – kvalita před kvantitou.

V roce 2017 se vše točí kolem uživatele a toho, jak dobře se na stránkách orientuje. Třeba v předchozím případě zmíněný Evernote si vystačí s přibližně 20 stránkami. Na popularitě získávají microsite a jednostránkové weby.

Dnes platí, že pokud máte na webu zbytečný nebo duplicitní obsah, spíše si od vyhledávačů vysloužíte penalizaci. Ostatně ne všechny stránky, které máte, musí vyhledávač nutně indexovat. Pokud například je stránka obsahově příliš podobná jiné, vyřadí ji Google z indexace.

#8: Obrázky nepotřebují optimalizovat

Potřebují. Vždyť vyhledávače umožňují vyhledávání na základě obrázků. Vyhledávací roboti se hlavně orientují podle jeho názvu a tagu "alt". Pokud nevyplníte relevantní název, hrozí, že roboti budou obrázek prostě ignorovat. V době infografik a vizuální obsahu by to bylo nešťastné.

V názvu obrázku použijte klíčové slovo, v tomto případě se to počítá, rozhodně je to lepší, než na stránku vložit obrázek DCIM20170220.jpg.

#9: Responsivita není důležitá

Mnoho webových stránek zcela ignoruje uživatele s mobilními zařízeními. Ale například AITOM.cz si prohlíží přes 35 % uživatelů z mobilu či tabletu. To není úplně málo. Pro mnoho například lifestylových stránek to bude mnohem vyšší procento.

Od roku 2015 kontroluje Google, zda stránky jsou optimalizované pro mobily a považuje to za jeden z plusových faktorů pro hodnocení SEO.

Zkontrolujte si, zda jsou vaše stránky optimalizované. AITOM je na tom dobře.

Výsledky - stránky jsou optimalizované pro mobily

#10: Uživatelský zážitek je bonus, nikoli priorita

Nové SEO už není o použití klíčových slov, zahlcení odkazy, ale výhradně o uživatelích a jejich komfortu.

Uživatelský zážitek by měla být priorita číslo 1. Google hodnotí celou řadu faktorů, které ovlivňují uživatelský zážitek. Chce mít totiž jistotu, že když vám konkrétní stránku doporučil, najdete na ní to, co hledáte.

Změřte se tedy na: rychlost načítání stránek, zkontrolujte si, kolik času na stránce uživatelé tráví, kolik stránek navštíví za návštěvu, jak moc scrollují na stránkách. To vše vám napoví, zda uživatelé obsah hltají nebo raději utíkají jinam. Jak se uživatelé orientují, si můžete ověřit pomocí uživatelského testování.

Zpět na články