Reportáž z BarCamp Ostrava 2012

V sobotu 8. 12. 2012 jsme s kolegou a kamarádem Filipem Podstavcem vyrazili prvním ranním vlakem nabrat novou inspiraci a znalosti do Slezské metropole na BarCamp, otevřenou konferenci zaměřenou na podnikání na internetu. Pro mě to byl první BarCamp, byl jsem proto plný očekávání a s nadšením se Filipa vyptával, co mohu čekat.

Do Ostravy jsme sice přijeli s asi 50minutovým zpožděním, s otevřenou náručí nás přivítala třeskutá zima a okolí zastávky MHD bylo celé rozkopané, přesto jsme se co nevidět objevili ve vstupní hale Vysoké školy báňské a registrovali se na konferenci. Hned u vstupu jsme obdrželi program celé konference a mohli jsme jít vstřebávat informace.

Přednášek bylo celkem 21 a byly rozděleny do tří tematických hal:

  • Design & Developmenthall
  • Business Hall / web
  • Business Hall / podnikání

Zahájení konference a uvítání všech řečníků a posluchačů odstartovalo celou konferenci chvilku po půl desáté v přednáškové hale s označením Business Hall / web a tato aula se také stala naším útočištěm po takřka celý den.

Jakub Křenek – Šéfkuchařem korporátního webu

Jako první vystoupil Jakub Křenek (@cenzanni) s přednáškou „Šéfkuchařem korporátního webu Vodafone“. Jako podklad přednášky nesloužila powerpointová prezentace, ale rovnou nedávno spuštěný web Vodafonu. Jakub vysvětloval, co a proč na webu je a není, a mimo jiné zajímavě ukázal využití responzivního obsahu webu. Když víme, že je návštěvník naším klientem, proč ho lákat na přechod od konkurence, když mu můžeme nabídnout lepší tarif a účinnost sdělení bude mnohonásobně větší? Dalším zajímavým a užitečným tipem bylo zavedení přímého směrování z interního vyhledávání. Lidé na webu rychleji naleznou, co chtějí. Nebo si naopak nejsou jisti, co hledají, a my jim můžeme dát to, co chceme my, aby našli. Leč to je mnohem rizikovější cesta a je větší šance, že (potenciální) zákazník odejde.

Jindřich Fáborský – Máme po hře, milí markeťáci / cc. @facebook

Na další přednášku jsem se osobně moc těšil, protože vystupoval můj velký kamarád Jindra Fáborský (@faborsky). Jindra během 45 minut vymezených každému řečníkovi představil v kostce základní změny na Facebooku v posledním roce a pod trochu depresivním názvem „Máme po hře, milí markeťáci / cc. @facebook“ přidal několik zajímavých informací.


Na úvod trochu pohanil své grafické schopnosti, hned ve druhém slidu ukázal, že oprávněně, a poté již přešel k Facebooku. Za zmínku určitě stojí informace, že po přihlášení vidíte na úvodní obrazovce až 60 % reklamních sdělení a pouze jeden či dva statusy svých přátel. Facebook potřebuje jako každá firma vydělávat a po vstupu na burzu a následném výrazném propadu cen akcií Facebook nabídl nové formáty reklamy. Nejen firmy, ale i samotní uživatelé mohou promovat své příspěvky, které se následně zobrazují na zdi mezi ostatními. O několik měsíců později klesl i dosah příspěvků o několik desítek procent. Facebook to vysvětlil tím, že je stále více sdělení a on se snaží lidem dávat jen to nejvíce relevantní. Závěrem Jindra probíral změny pravidel ze strany Facebooku a upozorňoval, že veškerý obsah, který nahrajeme na osobní i firemní profil, se stává majetkem sociální sítě, a pokud se rozhodne změnit pravidla hry, naše firma s tím toho moc neudělá a musí se přizpůsobit.

Jindrova přednáška se bohužel kryla s přednáškou Petra Svobody (@petrsvob) s názvem „Svět patří extrovertům, introverti, využijeme toho!“, která byla posluchači velmi kladně hodnocena. Pokud vás zajímá komunikace všech zúčastněných během celé konference, na Twitteru pod hashtagem #barcampcz naleznete mnoho zajímavých postřehů.

Michal Janík – SEO!!!

Jako poslední se v dopoledním bloku přednášek představil Michal Janík (@michaljanik), v programu bylo u názvu jeho prezentace uvedeno stručně a výstižně „SEO!!!“. Již ráno ve vlaku mi Filip říkal, že Michalova přednáška bude dobrá a že na ní nesmíme chybět. Bylo tomu tak, Michalova přednáška patřila k těm nejvíce praktickým a jedním dechem dodávám, že i k nejvíce zajímavým. Michal mluvil o tom, jak zaujmout ve vyhledávání, jak vyniknout mezi deseti na první pohled unifikovanými výsledky na stránce. Pomohou nám k tomu mikrodata, mikroformáty a další doprovodné informace k výsledkům vyhledávání. Pro lepší pochopení přikládám i odkaz, kde je vysvětleno, co mikrodata jsou.
Díky nim bude naše stránka ve vyhledávání výraznější již na první pohled a uživateli dá navíc důležité informace o tom, co na stránce nalezne. Můžeme mu formou hvězdiček ukázat, jaké je průměrné hodnocení uživatelů daného produktu, kolik stojí objekt jeho zájmu v našem e-shopu či jak dlouhá doba je potřeba na přípravu pokrmu. Všechny tyto detaily budou nepřímo mít i vliv na zlepšení naší pozice ve vyhledávání díky zvýšení proklikovosti (CTR) na náš web.
Mezi neméně zajímavé informace patřily i zmínky o tom, jak psát description stránky či jak využívat náhledového obrázku ve výsledcích vyhledávání.

Pavel Ungr – Google ovládne svět

Obědovou pauzu jsme trochu protáhli, dopřáli si kávu a přišli až na Pavla Ungra (@necodymiconer) s přednáškou „Google ovládne svět“. Jak sám Pavel hned v úvodu avizoval, prezentace vedla hlavně k zamyšlení nad tím, co nám Google dává a co naopak bere. Výčet oblíbených aplikací od Googlu je opravdu bohatý, za zmínku stojí Youtube, Google Docs, Gmail a mnoho dalších. Pavel si před prezentací udělal průzkum toho, co mají a nemají lidé právě na Googlu rádi. Že máme všichni rádi jeho aplikace, se dá odhadnout, mnohem zajímavější je to, co lidem vadí. Lidem se nelíbí, že o nich má Google až moc informací, ví, co hledají, a zdarma získává velmi cenná data. Další skupina negativ byla kolem rušení služeb, skrývání přístupů v Google Analytics a změn ve vyhledávání, konkrétně přesunutí levého menu. Po většinu času se jednalo spíše než o přednášku o Pavlem řízenou diskuzi, která byla velmi přínosná a vedla k zamyšlení. A na závěr padla zajímavá otázka, co byste dělali, kdyby najednou zítra nebyl Google a s ním všechny jeho služby.

Filip Dřímalka – Podnikání v 21. století

Na další přednášku jsme museli jedinkrát přejít do sálu Business Hall / podnikání, ale cestu nám zpříjemnily chlebíčky, které se objevily v lobby, takže přesun přišel k duhu.


V přednáškovém sále věnovaném podnikání již čekal Filip Dřímalka (@drimalka) s prezentací „Podnikání v 21. století (www.21s.cz)“. Pro mě osobně s přednáškou Michala Janíka asi to nejinspirativnější, co jsem měl možnost za celý den vidět a slyšet.


V úvodu Filip mluvil o důležitosti mít kvalitní produkt a na příkladu džemů ukazoval i výhody v jednoduchosti. Když měli zákazníci možnost ochutnat šest druhů džemů, 40 % ochutnalo a 30 % si džem koupilo, když se výběr rozrostl na 24 džemů, ochutnalo 60 %, ale nakoupilo mnohem méně lidí, jen 3 %. Další doporučení směřovala k tomu dát lidem něco navíc, přidanou hodnotu, důvod, proč si nás zapamatují. I drobnost potěší a zákazník si ji zapamatuje. Velmi zajímavý byl přístup k reklamacím, kdy je ve vašem zájmu vyřešit reklamace ve prospěch zákazníka, ať už má pravdu, nebo ne. Potěší ho to a uvážete si ho na dlouhou dobu. S tím souvisí i záměrné vytváření chyb, například že „omylem“ zašlete zákazníkovi špatnou velikost bot. S vyřešením situace mu dáte i něco navíc, dárek, slevu, cokoliv vás napadne, a on to ocení, řekne si, že se chyby stávají, a prozákaznický přístup ho přiměje nakoupit u vás znovu. Filip se následně věnoval obchodním praktikám, jak se zařadit mezi nejlepší prodejce, a pozvolna přešel k psychologii zákazníka. Přiblížit se mu, více se představit, říci mu náš příběh, přemýšlet, proč daný produkt nebo službu chce, a odpovědět mu na to.

Martin Bobek – Jak správně přednášet a nebát se posluchačů

Na závěr celého programu nám přišel Martin Bobek (www.martinhorsky.cz) předvést, „Jak správně přednášet a nebát se posluchačů“. Martin hned na úvod ukázal, jak přesně prezentace nemá vypadat, a poté již začal publikum seznamovat s pravidly a doporučeními, kterých je dobré se při prezentaci držet. Vadou na kráse bylo to, že on sám se jich úpěnlivě nedržel, například nám doporučil neomlouvat se publiku, načež se při dalším snímku omluvil za svůj nachlazením oslabený hlas. Nebyla to jediná věc, kterou Martin kázal a kterou následně sám nedodržel, což zbytečně uškodilo jeho přednášce. U většiny posluchačů si vystoupení nejvíce pokazil powerpointovou prezentací. Ničím nezaujala, naopak na ní bylo přespříliš textu a brala na sebe moc pozornosti. To byla škoda, protože Martin opravdu věděl, jak správně přednášet. Drobné chyby na tom nic nezměnily, ovšem s přičtením k oněm slabším podkladům k prezentaci byl konečný výsledek jaksi rozporuplný.

I tato přednáška byla hojně už v jejím průběhu komentována na Twitteru pod již zmíněným hashtagem #barcampcz. Doporučuji si tweety přečíst i lidem, kteří se konference nezúčastnili. Naleznete zde povětšinou hlavní poselství jednotlivých přednášek a zároveň se i pobavíte.

To nejlepší nakonec

To nejlepší nakonec bohužel v tomto případě neplatí, s Filipem jsme se rozhodli jet po skončení konference zpět do Prahy, a přišli jsme tak o afterparty. Podle ohlasů zúčastněných o velmi zajímavou afterparty. :)

Kdybych měl zhodnotit svůj první BarCamp, budou to jen samá pozitiva. Organizace byla zvládnuta na jedničku, řečníci ukázali, že si svůj prostor více než zaslouží, a publikum je výborně doplňovalo věcnými dotazy. Sám jsem snad ani nečekal, že mě bude celý den tak bavit a načerpám z přednášek tolik inspirace. Určitě se rád přijedu podívat na nějaký z dalších BarCampů, příští se koná hned v lednu ve Vsetíně.

 

Zajímavé odkazy

David Ptáček

Zpět na články