Mobilní web a responzivní webdesign

Doby, kdy jsme se snažili, aby se každému uživateli vešla webová stránka pěkně na šířku monitoru, jsou pryč. Nyní řešíme, jak dostat webovou stránku, která je vytvořena pro obrazovku notebooku, do mobilního telefonu nebo tabletu.

Vývoj webových stránek v jejich mobilních verzích bychom dnes určitě neměli podceňovat. Statistiky jasně ukazují, že šetřit na nich se nemusí vždy vyplatit. Zatímco v lednu roku 2011 prohlížela webové stránky přes mobilní zařízení 4 % uživatelů, o rok později jsou čísla dvojnásobná. To už není žádné zanedbatelné číslo. Z 10 000 uživatelů může být těch 8 % vašich 800 potenciálních zákazníků. Nepředpokládá se, že by se tendence růstu snižovala, ba naopak. Používání smartphonů a obliba tabletů stále poroste.

Nyní žijeme v době rozličných displejů. Na stolech máme obří monitory obrazovky, na pracovní cesty si s sebou bereme notebooky a jiné malé „srandy“, v pohodlí gauče nebo v dopravních prostředcích se díváme do tabletů a chytré telefony s trvalým připojením na internet máme stále při sobě. Právě tablety a smartphony se dnes hojně rozšiřují. Nebude to dlouho trvat a telefon s velkým displejem a webovým prohlížečem bude mít opravdu každý.

Jenže to je právě to. Jak dostat webovou stránku, která je „dělaná“ pro obrazovku notebooku, do mobilního telefonu? Tam se nemůže vejít a nám zbude jen prstem šoupat sem a tam, abychom našli požadovanou informaci. Řešení existují.

Webové stránky pro mobilní telefony

Prvním a vcelku jednoduchým řešením je udělat verzi webových stránek optimalizovanou pro mobilní telefon. Většinou se k existujícím stránkám vyrobí nový vzhled a rozložení. Omezí se datově náročné a z hlediska obsahu ne příliš podstatné prvky. Díky rozpoznávání zařízení se pak uživateli zobrazí stránka v odpovídající podobě.

V telefonu dojde k přesměrování na přehlednou verzi, která není datově náročná a vše funguje svižně i na pomalém mobilním připojení. Stejně tak se web může správně zobrazit i na tabletu.

Příklad zobrazení webu v jeho desktopové a mobilní verzi

Příklad zobrazení webu v jeho desktopové a mobilní verzi pro LIAD s.r.o.

Většinou je mobilní verze na URL adrese, která místo prefixu www používá m. Uživatel si proto v patičce stránky může sám přepnout, jakou verzi chce zobrazit, pokud mu automaticky předložená nevyhovuje.

Taková optimalizace je dnes již očekávaným standardem. Zvláště velké zpravodajské portály investovaly do svých mobilních verzí a právě u nich návštěvnost z mobilních zařízení vzrostla nejvýrazněji.

Responzivní webdesign

Další možností je pak responzivní webdesign neboli přizpůsobivý webdesign. Jde o dynamickou změnu vzhledu stránek a přizpůsobení se v závislosti na momentální velikosti okna. Metoda je návrhově i implementačně náročnější, ale výsledek stojí za to. Můžeme vyrobit na míru šitý design tak, aby se vždy dokonale využila plocha k zobrazení. Toto řešení si zvolil například internetový magazín, který se věnuje webdesignu – www.smashingmagazine.com (zkuste si měnit velikost okna svého prohlížeče).

Web se umí flexibilně přizpůsobit. Zobrazení bude správné bez ohledu na to, zda zrovna používáme mobilní telefon, tablet nebo počítač s full HD displejem. Investice do takového řešení je však podstatně vyšší a je na každém, jaké řešení si zvolí.

Zpět na články