Kolik stojí SEO?

Každá druhá až třetí poptávka, která nám přijde, obsahuje dotaz na SEO. Všechny pak zajímá, kolik u nás SEO stojí. Pojďme se podívat, jak se naceňuje SEO.

První řadě je nutné si uvědomit, že SEO není ceníková položka s jasnou částkou. SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je kontinuální práce. Neustále je na čem pracovat, práce na optimalizaci webu může být neuvěřitelně variabilní. Asi stejně jako u cvičení ☺. Cílem je vždy vaše zdraví, ale jednou si jdete zaběhat, další týden na jógu a další na tenis. Proto se SEO v naprosté většině případů naceňuje hodinově. Prostě si řekneme, kolik času mu budeme věnovat, na jaké klíčové oblasti zaměříme pozornost, co, proč a jak budeme optimalizovat.

SEO je především investice

V případě SEO určitě platí, že čím více času můžete do optimalizace investovat, tím lepších výsledků můžete dosáhnout. SEO v dnešní době nevnímáme jen jako technickou disciplínu, naopak naše práce má přesah do copywritingu, kdy píšeme články, doplňujeme obsah webu nebo publikujeme tematické landing pages. Má i komunikační charakter, když se v rámci linkbuildingu domlouváme s majiteli jiných webů na umístění zpětných odkazů. Zahrnuje také datovou analytiku, click a heat mapy nebo optimalizaci konverzního poměru, protože bez dat se nedají dělat kvalifikovaná rozhodnutí. SEO dnes prostě zahrnuje spoustu různorodých činností.

SEO vám může zajistit relevantní neplacenou návštěvnost a to dlouhodobě. Uvažte, že „dražší klíčová slova“ v PPC reklamě (AdWords, Sklik) stojí běžně desítky korun za proklik! Pokud působíte v hodně specifickém či konkurenčním oboru, je SEO rozhodně zajímavá investice oproti PPC reklamě.

Co všechno má vliv na cenu SEO?

Při návrhu strategie zohledňujeme:

  • Situaci, ve které se nacházíte – například konkurenčnost oboru, zda se jedná o zavedené či nové stránky. Zohledňujeme současný stav webových stránek.
  • Cíle, kam se chcete dostat. Co je vaším cílem.
  • Časovou osu – jak rychle se chcete posunout, zda je vaše nabídka sezónní a podobně.
  • Výsledky, které očekáváte. Případně zda je váš cíl vůbec reálný.

Cenu také ovlivňuje trh, na kterém působíte. Zde můžeme vycházet z vlastních zkušeností: například získat zákazníka je pro e-shop s módou výrazně levnější než pro developera. Ovšem obě zmíněné firmy mají výrazně odlišnou výši provize z prodeje. Proto je důležité uvažovat nad návratností investice.

Mimo to by se vás kvalitní agentura měla zeptat na další údaje, které jí pomohou navrhnout konkrétní postupy v rámci strategie, například:

  • Cílová skupina
  • Top služby či produkty, které nabízíte
  • Analýza klíčových slov, případně klíčová slova, která jsou pro vás nejzajímavější a proč
  • Mimo to bude nepochybně chtít vidět maximum dat z měřících nástrojů.

Kolik investovat do SEO?

To je zapeklitá otázka, která souvisí s vašimi cíli. Moz.com uveřejnil výsledky výzkumu, kolik americké společnosti investují do SEO za jeden měsíc. Průzkum probíhal mezi agenturami a freelancery, kteří optimalizaci nabízejí.

 Kolik se investuje do SEO?

  • 29 % utratí za SEO 1.000 – 2.500 USD
  • 27 % utratí 500 – 1.000 USD

Pro představu – 1.000 USD je dnes zhruba 22 800 Kč. Je ovšem pravda, že ceny specializovaných služeb jsou v Americe výrazně vyšší než u nás.

V České republice je tedy situace dramaticky odlišná. Hlavně proto, že služby agentur a specialistů jsou mnohem levnější. Podle našich zkušeností z Floridy jsme zhruba o polovinu levnější než místní agentury. Nemluvě o tom, že Čechy jsou prostě menší trh.

Klienti v AITOMu platí za SEO průměrně 11 000 Kč měsíčně. Každý měsíc tak vyhodnocujeme data, sledujeme změny pozic klíčových slov a podle aktuálního vývoje zvažujeme další kroky. Upravujeme metatagy, sledujeme správné prolinkování, rozšiřujeme odkazový profil, pracujeme na online PR, vytváříme nové stránky na podporu prodeje nebo optimalizujeme ty stávající, vybíráme nová klíčová slova z „long tailu“ a staráme se o obsahovou strategii. Případně řešíme podporu pro PPC kampaně třeba publikováním nových „landing pages“.

Čeho můžete dosáhnout pomocí SEO?

S interiérovým studiem Kouba Interiér spolupracujeme dlouhodobě.  V červenu 2017 přišlo 57 % uživatelů z organického vyhledávání. Tito uživatelé nestáli firmu ani korunu. Zároveň tito uživatelé odeslali největší množství poptávek (47 %, například z PPC přišlo jen 22 % poptávek)

Podle nástroje Collabim, který měří pozice, se web umisťuje na nejzásadnější klíčová slova na 1. stránce, v některých případech na první pozici.

Dá se SEO měřit?

Samozřejmě dá, ale je to výrazně složitější, než měřit výsledky například z PPC.

SEO měřte v dlouhodobém horizontu – sledujte zlepšení. Pozor! První výsledky můžete očekávat spíše v řádu měsíců nikoli týdnů.

Sledujte přínos investice, nikoli její výši. Zaměřte se na měření návratnosti investice – tedy poměr toho, kolik vás stojí poptávka vzhledem k výši výdělku. Výši tohoto kvocientu porovnávejte s dalšími kanály.

MÁM ZÁJEM O SEO

Pojďme posunout vaše podnikání

Začínáme bezplatnou konzultací