Jak vymyslet název, který si všichni zapamatují

Pokračujeme v našem brandovém seriálu. Tentokrát se zaměříme na název brandu či produktu. Protože přiznejme si, že je důležité, aby zákazníci uměli pojmenovat to, co si chtějí koupit.

Špatný název vám může zatopit

Honza Páv a Matez Jindra z Lovebrandu na Brandstormingu představili své tipy, jak volit názvy. V Čechách nebude nikdo povolanější než tito dva pánové z brandové agentury, která podobné věci dělá jak na běžícím pásu. I pro ně jsou ale názvy často oříšek.

Máte obrovskou konkurenci:

  • 202 662 registrací .cz domén v ČR v roce 2017 (podle cz.nic)
  • 32 187 nových firem v ČR rok 207 (podle ČTK)
  • 8 071 nových ochranných známek v ČR za rok (podle E15)

Z toho vyplývá, že je ročně potřeba vymyslet tisíce nových názvů pro brand, doménu ale i produkty. Název musí být v souznění s další vaší nabídkou. Špatný název vás vždycky doběhne. Třeba jako u těchto firem:

  • Přerostete například svůj původní segment (jako například značka Student Agency)
  • Nezměníte zažité asociace (jako například Spořitelní družstvo ano.)
  • Nepodchytíte si právní ochranu, a tak o svoji značku přijdete doslova přes noc (jako třeba Pepa.cz)
  • V nejlepším případě se vám budou prostě lidé smát

Plánujte dalece dopředu

Důležité je myslet na název od začátku, když chcete jít později na zahraniční trh (Korálky.cz budou mít např. ve Francii značné problémy s výslovností). To platí i pro weby. Pokud plánujete expanzi, nechte si od SEO profíků rovnou navrhnout koncept, který vám umožní růst. Vybrat a nastavit správně doménu je zásadní hned v počátku.

Checklist pro dobrý název

Skvělý název musí splňovat 8 kritérií:

  1. Je snadno zapamatovatelný?
  2. Dokáží ho lidé vyslovit (je zvukomalebný)?
  3. Vztahuje se k vašemu segmentu?
  4. Odlišuje vás od konkurence?
  5. Vyvolává chtěné asociace?
  6. Nebude vás v budoucnu omezovat?
  7. Máte volnou doménu?
  8. Bude možné získat ochrannou známku?

Triky na vymazlený název

#1 Hry se slovy

Můžete si hrát se slovy nebo použít praktické online nástroje, které si pohrají za vás. Vyzkoušejte například:

#2 Vyzkoušejte akronymy

Sepište si pod sebe slova související s vaší značkou a potom z počátečních slabik kombinujte možnosti a vytvořte dobře znějící novotvar. Ale pozor, aby šel skloňovat. Čeština je vůči nesklonným názvům dost nemilosrdná.

Samozřejmě existují nástroje, které to udělají za vás:

#3 Vymyslete metafory

Sedněte si a sepište si seznam slov, podle kterých by měla vaše značka asociovat. Vaše značka je jako …. Potom vymyslete další slova. Tentokrát to budou předměty, zvířata, mýtické postavy nebo cokoliv jiného, co vyvolává podobné asociace.  Takto vznikly například názvy:

  • Palladium (drahocenný kov)
  • TV Prima (pohoda)
  • Rohlik.cz (každodenní běžná potravina)

#4 Překládejte

Sepište si seznam slov, které souvisí s vaší značkou. Zkuste přidat co nejvíce synonym. Všechny tato slova pomocí překladače přeložte do cizích jazyků.

Lovebrand vytvořil užitečnou šablonu na překlady. Vyzkoušejte si ji.

Probuďte v sobě hatera

Až budete mít připravený výpis vašich hlavních slovních kandidátů na nový brand, nezapomeňte na finální hodnocení. Vycházejte z kritérií v úvodu. Buďte nemilosrdní a kritičtí.

Stáhněte si tabulku pro hodnocení

Celou prezentaci najdete tady:

 

Co dělat, když je „ten novej název divnej“

Tohle téma si vzali na starost Sherpas – pražská agentura, která má vymýšlení názvu čerstvě za sebou. Smekáme, že se rozhodli sypat si sůl do ran.

Celý rebrand agentury trval 1,5 roku. Nejprve vyzkoušeli soužití „na zkoušku“, protože vás brand musí sedět i zaměstnancům.

Sherpas nás uklidnili, že 9 z 10 názvů bude divných. Už jen proto, že název bez negativní asociace neexistuje. To pozitivní tomu musíte vdechnout vy sami.

Pokud to jde, zakomponujte do značky vždy něco osobitého. A ono to jde vždycky. Tahle osobitost je v případě Sherpas v ilustraci života šerpů, kteří se trmácí za vysněným vrcholem. To přeneste na další materiály. Například na každá vizitka má ze zadní strany výšku v mm (každý zaměstnanec má svou originální vizitku, se svou originální výškou).

Máte geniální ice-breaker nebo příběh, který si všichni zapamatují (ano, trochu Sherpas ten nápad závidíme.) Musíte se vcítit do příběhu, který vyprávíte.

V rámci tvorby názvu nezapomeňte také na slogan. Ten vám totiž může pomoci vypíchnout, v čem se lišíte. Celý název zní „Sherpas - UX driven digital agency“, na první pohled víte, co je jejich specialita, že?

Také mějte na paměti, že

… není to jen o kreativitě. Jde i o postupy.

… nikdy to nebude láska na první pohled.

… bude to delší, než si myslíte.

… značka bude zrát jako víno.

Zpět na články