Jak na SEO článek: upoutejte lidi i vyhledávače

Napsat článek je docela snadné. Pokud o svém tématu něco víte, baví vás a navíc i rádi píšete, stačí sednout ke klávesnici. Ale napsat článek, kterého si všimnou vyhledávače a umístí ho čtenářům ve výpisu co nejvýš, už vyžaduje znalost několika principů. 

Ačkoli se dílčí pravidla např. u Googlu či Seznamu čas od času mění, podstata zůstává. Čím víc čtenářů pak bude na váš článek proudit samovolně, tím větší šanci máte, že vás osloví noví klienti.

 

Přečtěte si našich 6 tipů z praxe:

1/ Nadpis a titulek článku

Nadpis a titulek do velké míry rozhoduje o SEO úspěchu každého článku. Musí z něj být poznat, na která klíčová slova se chcete zaměřit.

Není výjimkou, že sestavením nadpisu a titulku strávíte nepoměrně více času, než jakoukoliv další větou v textu. Spojit klíčová slova a atraktivitu z pohledu čtenáře totiž není vždy snadné. Navíc zaručený návod neexistuje. Někdo doporučuje zůstat u konkrétních srozumitelných bodů, jiným se osvědčila obecná sdělení, která lákají ke zjištění o co jde.

Příklad: Náš článek se jmenuje Jak na SEO článek: upoutejte lidi i vyhledávače. To je dost konkrétní. Hned víte, o co půjde. Mohl se ale také jmenovat například SEO článek: přiveďte koně k vodě, napije se sám. Potenciálně by takový název mohl vzbudit zvědavost, jak to vlastně myslíme. Možná:-). Takový postup by zasloužil testování.

Osvědčený prvky v nadpisu a titulku jsou také například:

  • čísla: 5 nejznámějších postupů, jak…

  • aktuální letopočet: 2021: SEO trendy….

  • tipy: zaručené tipy, jak….

  • tzv. power words: zaručený, magický, úspěch, růst, přínos, změna, toužit…

Máte-li chuť a prostor, s podobou titulku i nadpisu si můžete v průběhu času hrát a testovat jeho úspěšnost. Investovaná energie se vám vrátí ve výsledcích Google Analytics.

 seo

2/ Jak najít klíčová slova

Existuje mnoho postupů, jak se rozhodnout, na která klíčová slova chcete svým SEO článkem cílit. Pokud nechcete platit za podrobnou analýzu SEO specialistovi, můžete využít řadu nástrojů. Některé slouží i začátečníkům, jiné vyžadují určitou míru zkušenosti a rutiny.

Abyste získali vlastní unikátní seznam relevantních slovních spojení, můžete využít například: 

  • Collabim

  • Keyword Everywhere

  • Ahrefs

Každý z nástrojů má své výhody a každému vyhovuje jiný. Ten “svůj” objevíte až praktickým používáním.

Jeden postup máme po ruce všichni denně. Google našeptávač. Zkuste si do něj zadat slovní spojení blízká vašemu tématu a napoví vám, co jiné lidi v souvislosti s nimi zajímá.

Příklad: Co kdybyste chtěli psát článek o letní dovolené? 

Na slovo dovolená by vám Google poradil:

výsledky vyhledávání google dovolená

… a zadáte-li dovolená 2021, máte tyto tipy:

výsledky vyhledávání google dovolená 2021

3/ Obsah článku

Základní pravidlo zní: pište pro lidi. Zapomeňte na chvíli na SEO, CTR a jiné zkratky a pište článek tak, jak byste ho sami chtěli číst. 

Ve vyhledávání se na nejvyšších pozicích ukazují články s relevantním obsahem, čtivě napsané. Vyhledávací algoritmy je samy rozpoznají a hlavně: lidé je opravdu čtou a sdílejí.

Přirozenost a relevance tedy vycházejí v kritériích jednoznačně na prvním místě. Co dalšího by měl obsah vašeho článku z pohledu SEO mít?

  • mezititulky

  • krátké odstavce na 3 - 5 řádků

  • čitelnou velikost písma

  • příjemné řádkování

  • interní odkazy na další články blogu.

A délka? Ideální článek není ani moc krátký ani dlouhý. Nestačí jen naznačit téma a naplnit ho klíčovými slovy. Vyhledávače mají rádi články, které stihnou obsáhnout téma, dát čtenáři přínosné informace a zároveň udrží jeho pozornost. 

4/ Jak na obrázky?

I obrázky a grafické prvky ve vyhledávání hrají důležitou roli. Samozřejmě zpestřují čtení článku a ilustrují jeho obsah, ale když s nimi dobře pracujeme, dokážou nám přivést další čtenáře. Klíčem se správný ALT popis a titulek. Mnoho lidí hledá i články přes obrázky. Pak ALT popisek hraje klíčovou roli pro to, zda k vám na článek vůbec přijdou. Jak na to?

  • Pečlivě obojí vyplňte v redakčním systému svého blogu. Popsat můžete každý obrázek. Pomůžete tak vyhledávačům zjistit, k jakému tématu se obrázek váže a kam čtenáře dovede. 

  • ALT popis by měl mít ideálně 3 - 5 slov, obsahovat klíčová slova článku a popisovat i samotný obrázek. Někdy může být docela oříšek na správný ALT popis přijít, ale hledání se vyplatí.

 

Důležitou roli hraje také velikost obrázku. Příliš velké obrázky se dlouho načítají a způsobují vyšší míru opuštění stránky. Udává se, že maximálně by se obrázek měl načítat 2 s. Déle nikdo nečeká. Zvlášť uživatelé vyhledávající přes mobil očekávají okamžitou reakci.

 

Pohrát si můžete i s umístěním obrázku. Na konci odstavce působí jako přirozené zakončení tématu, zatímco například pod nadpisem spíše narušuje kontext a plynulost čtení.

5/ Jak napsat meta description

Meta Description neboli meta popisek je krátký text, který rozšiřuje informace z titulku. Ukazuje se ve výpisu ve vyhledávači a dává uživateli podrobnější zprávu o tom, co může od článku čekat. Stejně tak ho bere vyhledávač. Oficiálně sice např. Google nebere meta description potaz při řazení výsledků pod sebe, ale informace v něm uložené používá k rozklíčování obsahu textu.

Jeho délka by měla být v ideálním případě cca 140 znaků včetně mezer (maximum 160). 

 

výsledky vyhledávání na dotaz Aitom Google

 

 6/ Haló, tady jsem

Máte článek hotový? Výborně! Ten už jen dát vědět světu, že existuje. Nebojte se využít různé kanály a nespoléhejte jen na vyhledávače:

Příklad: Co se stane s tímto článkem, až bude napsaný? Zabydlí se::

 

Chcete se poradit o obsahu svého blogu nebo zkonzultovat SEO pro celý web? Využijte naši konzultaci zdarma.

 

 

CHCI KONZULTACI ZDARMA

Zpět na články