Co dělá copywriter?

O takovém učiteli ví každý, čím přesně se živí. Ale co dělá copywriter a jak může být užitečný právě vám?

Typická scéna ze života copywritera:
Vysvětlujete už po stopadesáté rodičům, čímže se to živíte.
Načež maminka pokývá hlavou: „A za to ti někdo platí?!“

Někdy se s podobným nepochopením setkáváme i u klientů. Víte například, že copywriter tráví samotným psaním jen minimum času? Pravý profík dokáže totiž nejen připravit špičkový texty na web, e-shop i Facebook, ale také si k němu najít relevantní zdroje a pak obsah zapromovat, aby si našel co nejširší čtenářskou základnu.

Proč je copywriting žádaný?

Protože obsah prodává. Bez textů by webové stránky nebo i inzerát neprodal vůbec nic. Copywriteři jsou ti, kteří zaplní grafiku textem, kvalitní copywriteři jsou ti, kteří napíší slova přesvědčivě.

Kvalitní text a grafika jde v ruku v ruce. Podívejte se schválně, jak vypadá grafický návrh našeho newsletteru bez textů, respektive se zástupným textem:

Grafika bez obsahu neprodá

V ideálním světě má copywriter alespoň matnou představu o UX a webové typografii. Může vám tedy poradit, jak text upořádat, aby byl čtivější. I my jsme připravili článek o tom, jak psát na weby.

Přečtěte si následující dva odstavce a odpovězte nám na otázku, která nabídka zní zajímavěji?

Text před úpravou

Text po úpravě

CHCI COPYWRITERA

Než vezme copywriter do ruky tužku

Než začne copywriter psát, nastuduje se téma. Což pro klienty znamená, že je otravný a ptá se. Záleží na tom, jak důvěrně známé je pro něho téma. Potřebuje nashromáždit maximum informací, až poté co má blok popsaný a polepený post-it poznámkami, začíná psát.

Díky pečlivé přípravě dokáže copywriter představit skutečné benefity, které nabízíte a na pouze vágní sliby jako „nejlevnější, inovativní či trendy“.

Podobně pracují marketéři odnepaměti. Například marketérská ikona David Ogilvy studovat podklady 3 týdny než vymyslel titulek ke kultovní reklamě na Rolls Royce.

Co potřebuje copywriter:

  • Analýzu cílové skupiny - aby věděl, pro koho píše a jak s ním má mluvit
  • Analýzu klíčových slov – aby věděl, jak má mluvit s lidmi i vyhledávači
  • Analýzu konkurence – aby věděl, jak mluví ostatní
  • USP (unikátní prodejní argumenty) – aby chápal jaké benefity nabízí
  • Korporátní manuál – aby věděl, jaký tón komunikace používáte
  • Cíle textu

I profík potřebuje osnovu

V AITOMu analyzujeme kvality produktu a cílovou skupinu pomocí metody Value Proposition Canvas. V zásadě si pro každou personu sepíše jejich úkoly (co řeší), očekávání (co navíc by si přáli) a obavy (proč by neměli nakoupit u vás). Poté si seřadíte poznámky od těch nejzásadnějších.

Například pro naši personu, která uvažuje o nákupu uživatelského testování:

Ukázka analýzy podle metodiky VPC

Tato analýza pak tvoří osnovu obsahu webu. Copywriter v textu dává uživateli odpovědi na jeho otázky prioritně. Pokud je web rozsáhlý spolupracují ještě s grafikem a UX specialistou, společně navrhují strukturu webu. Pro každý web určují rámcový obsah a jaký cíl, má konkrétní stránka plnit.

Osnova je nezbytná i při přípravě blogu. Bohatě stačí pár bodů, kterým se v textu je potřeba věnovat.

Copywriter si chce získat také vyhledávače. Uvažuje v kontextu. Do textu zařazuje klíčová slova, webové stránky prováže odkazy a v neposlední řadě připraví také metatagy.

Textem práce nekončí         

Text je dobré si po čase zkontrolovat. S delším odstupem člověk snáze najde chyby. Nikdy není od věci dát text korektorovi. Nic nepokazí dobrý text tak jako školácké chyby.

Pokud nemáte lovebrandy, musí se copywriter postarat, také o to, aby uživatelé o všem článku dozvěděli. Obzvláště to platí pro blogy. Derek Halpern z agentury Social Triggers doporučuje například blogům strávit 80 % času propagací článku a jen 20 % jeho tvorbou.

V AITOMu automaticky zveřejňujeme články na sociálních sítích, nejzajímavější články vybíráme také do newsletteru AITOMovin. Poměr 80:20 je podle nás trochu přestřelený. Článek se totiž věnuje jen blogování, nikoliv firemní komunikaci. Propagaci věnujeme tak 40 % z celkového času.

Co je to copyediting?

Někteří klienti dávají přednost tomu, připravit si texty sami. Například proto, že je téma příliš složité. Málokdy jsou si, ale jistí stylistikou a gramatikou. V takovém případě si vyžádejte copyediting.

Copywriter texty zkontroluje a opraví podle stejných kritérií, jako by jej psal sám. Výsledný text tedy bude fakticky správný, ale zároveň čtivý.

CHCI COPYEDITING

Zpět na články