Být či nebýt na Marketing Festivalu?

To je otázka, která by měla zajímat mnoho marketérů od středně velkých firem výše. Podle nás by marketéři měli alespoň jednou za rok navštívit oborovou konferenci, aby si udrželi přehled o trendech. Proč ne rovnou největší a nejvýznamnější českou konferenci o digitálním marketingu?

Marketing festival 2016

Specialisté ze strany agentur a freelancerů objevili přínos této konference už v roce 2013, kdy se konal první ročník. Během této doby se Marketing Festival rozrostl do mezinárodní akce, na které přednášeli i světoznámí marketéři jako Avinash Kaushik, Marty Neumeier nebo Larry Kim.

Tentokrát v Ostravě… den první

Čtvrtý ročník 2016 se konal v úžasném prostředí multifunkční haly Gong v Ostravě a to jsme si v AITOMu nemohli nechat ujít. 

Když novinářce z MSM klekne technika, AITOM zachraňuje situaci…

Když novinářce z MSM klekne technika, AITOM zachraňuje situaci…

Byť letošní ročník nedosahoval kvalit toho loňského, byl opět zdrojem inspirace a zajímavých myšlenek. O některé z nich se s vámi podělíme.


Marcus Tober, zakladatel společnosti Searchmetrics, na svých datových podkladech ukázal, jak se SEO změnilo. Dříve důležité hodnotící faktory nyní přebíjí relevance obsahu. Uživatelské vyhledávání (na Googlu) je flexibilnější, Google hodnotící faktory poměřuje v reálném čase, odhadne relevantnost a typ dotazu, zohlední lokalizaci údajů a to vše promítne do výsledků vyhledávání. Co z toho vyplývá? Že vše je mnohem flexibilnější a složitější, že Google mění pohled na hodnocení webů, že se budou měnit klíčová slova (vyhledávací dotazy), protože různě motivované dotazy si žádají odlišný typ obsahu. Zde je prezentace ke stažení

Že je to pro běžné marketéry složité? Možná ano, ale budoucnost se nebude okolo dat jen točit, bude se jimi přímo řídit. Ostatně téma datové analytiky zmínili i další řečníci.

Lukas Vermeer, datový profesionál, hovořil o datech především v souvislosti A/B testováním a experimenty. Upozornil také, že je nutné si dávat pozor na rizika vyplývající z nesprávné interpretace dat nebo chybné korelace výsledků.

Lucie Šperková, datová analytička Adexpres, se zaměřila na analýzu toho, jaké kanály nebo atribuční modely vám přinesou nejlepší výsledky, to vše na základě různých statistických modelů a výpočtů (např. Markov). Tedy predikcí chování zákazníků.

Takže ideální marketér je „matfyzák“ se znalostí statistiky? Hmmm… Naštěstí tu máme ještě příběhy, emoce a intuitivní chování, tedy věci, které úplně nekorespondují s rozumem, ale překvapivě dobře fungují.

Michal Pastier, creative director v Zaraguze, na několika příkladech ukázal, jak lze pomocí příběhu zachránit značku. Japonské dostihové závodiště Koci prostřednictvím „nejhoršího“ dostihového koně Haru Urara dokázalo předat lidem poselství, jak důležité je se nikdy nevzdávat. Tím se dostihová dráha zachránila a měla náplň a ikonu pro kampaň na následující 4 roky.

Marketing festival: Přednáška Michala Pastiera

Další příběh už známe z domácího prostředí, je jím známá kampaň Kofola se psem „Dáš si Fofolu?“. Kromě zajímavého vzniku kampaně a postavičky zazněly i důležité poznatky ohledně posuzování zkušenosti (s reklamou, příběhem). Tu posuzujeme na základě nejintenzivnějšího bodu v průběhu a zkušenosti na konci. Dobré video pro on-line generaci má dobrý střed a konec (peak, end), to je vzorec, který funguje.

Ostrava… den druhý

Marketing festival 2016

I druhý den byl nabitý zajímavými přednáškami. Opět bychom mohli říci, že se tu střetával analytický pohled na marketing s přístupem intuitivním, zaměřeným na chování a psychologii.

Andrej Pančík, co-founder Represent.com, to s daty a automatizací marketingu umí. Například upozornil na problém automatizovaného biddingu a překrývající se publika, tedy pozor, abyste „nepřebidovávali“ sami sebe.

Frederick Vallaeys, osobnost PPC světa, pracoval na vývoji AdWords, založil Optmyzr (nástroj na správu AdWords), nám ukázal svět velkých automatizovaných PPC kampaní. Používá třeba „single keywords kampaně“ kvůli možnosti biddování, které v kombinaci všech možností může vycházet až na 160 000 druhů biddingu pro jedno klíčové slovo! Zmínil se o „Google predictive API“, díky kterému můžete upravovat bidding dle počasí, výsledků na burze nebo sportovních zápasů. Ostatně při špatném počasí doporučil automaticky zvyšovat bidding o 10 %. Osvědčilo se mu používat dynamicky generovaný titulek u inzerátů (ETA), který kopíruje dotaz zadaný uživatelem, takové inzeráty měly větší CTR, než původní.

Pokud byste chtěli využít možností nástroje Optmyzr pro automatizaci PPC kampaní v AdWords, Frederick doporučil min. rozpočet 10 000 dolarů.

Kdo si hraje, nezlobí… aneb „customer experience“ vládne všemu

Stephen P. Anderson, UX designer, BloomBoard, na první pohled se zdálo, že přednáška o deskových hrách nezapadá do online marketingu, ale opak byl pravdou. Stephen hovořil o uživatelském zážitku, o mechanice hraní, dynamice hry a estetice. Kdo a co hraje, co potom cítí… Tyto pocity, zkušenosti a emoce jsou nehmotné, těžko měřitelné, ale pro uživatele mimořádně důležité, byť si to přímo nemusí uvědomovat. Tato zákaznická zkušenost je platná i ve spojení se službami nebo produkty. Potvrdila se tak předchozí přednáška Michala Pastiera o budování značky Kofola.

Marketing festival 2016

Michael Lykke Aagaard, Senior Conversion Optimizer at Unbounce a „dánský Viking“, který se postaral o skvělý závěr festivalu. Na příkladech popisoval 2 typy myšlení: analytické (logické, pomalé, používá se pří vývoji webu) a intuitivní (rychlé, podvědomé, důležité při prvním dojmu z webu) a způsob, jakým ovlivňují naše chování. V podstatě lze zopakovat starou poučku „nenuťte uživatele přemýšlet“. Nechtějte, aby se museli rozhodovat, neklaďte překážky, přirozeně navigujte uživatele při procházením webem, v tlačítkách a jiných CTA prvcích uvádějte pravdu, jinak docílíte u uživatelů pocitu zklamání. Pozor také na nadbytečné nebo zavádějící informace. Pokud odstraníte na webu tyto překážky, zlepší se celkový uživatelský zážitek a tím i konverze na webu. Důležité je tedy sladit oba přístupy (analytický, intuitivní).

TIP: vyzkoušejte si 5 vteřinový test na vašem webu. Cizí osobě ukažte na 5 vteřin třeba vaši „home page“ a poté se zeptejte, o čem byla uvedená stránka, co propaguje nebo nabízí. Výsledky vás možná překvapí… 

Marketing festival 2016

A na závěr…

Co říci závěrem? Že byste na příštím ročníku už neměli chybět… Skvělá atmosféra, spousta inspirativních nápadů a lidí. Tato akce vám určitě dodá chuť do další práce, alespoň v myšlenkách vystoupíte z pasti obvyklých stereotypů. Vyzkoušíte si „networking“, pohovoříte si s ostatními účastníky konference, navážete nové kontakty. Skvělý catering a hlavně večerní párty už začínají být „legendární“!

 

Zdroj fotografií: © MKTFest 2016

Zpět na články