Bez reklamy už si na Facebooku neškrtnete

Mark Zuckerberg 12. ledna oznámil, že Facebook sešel ze své pravé cesty, čímž měl na mysli spojování přátel. Rozhodl také, že se s tím musí neprodleně něco udělat.

Mně z příspěvku jasně vyplynulo, že podle Marka je Facebook zahlcený obsahem od firem a značek, tudíž příspěvky kamarádů v NewsFeedu zapadnou. Logicky by tedy Facebook měl začít upřednostňovat příspěvky a obsah od mých přátel. Zřejmě to myslel vážně, protože už v únoru představili vývojáři Facebooku přesnější algoritmus, který měří dosah příspěvků na stránkách. Pozoruhodné je, že přesnější algoritmus zobrazuje menší dosah. Na našich stránkách se dosah zmenšil řádově o 60 – 70 %.

Podle portálu AdAge utrácely firmy na konci roku 2017 o 5 % méně. V případě Facebooku to dělá 50 milionů dolarů denně. Můžeme spekulovat, že Facebook nemyslí ani tak na blaho svých uživatelů, jako spíš na hezčí obchodní výsledovku.

CHCI AUDIT SOCIÁLNÍCH SÍTÍ

Nový newsfeed: příspěvky přátel a skupiny.

Mark slíbil, že Facebook se začne více zaměřovat na sociální interakce. Lze očekávat, že uvidíte více příspěvků přátel či skupin, které ostatní lajkují nebo o nich diskutují. Zároveň bude Facebook i nadále penalizovat like-baiting, tedy příspěvky, které si interakci vynucují. Za vynucení se považují výzvy, jako „označ kamaráda, který…“ nebo „Dej like, jestli souhlasíš“.

Newsfeed se začne řadit takto: Přednost budou mít osobní profily vašich přátel a lidí z jejich nejbližšího okolí. Až za nimi se budou zobrazovat firemní příspěvky. Kritérium bude to, jak uživatelé konkrétní příspěvek komentují, sdílení a laikují. Nejméně prostoru dostane zbytečný balast, o kterém lidi zřejmě slyšet ani nechtějí. V důsledku by se tedy skutečně měl Facebook přeměnit v platformu, kde můžete probírat zajímavá témata, sdílet zkušenosti a diskutovat. 

Nepochybně by nová podoba vedla k tomu, že na něm budete trávit víc času. (Četli jste nedávné statistiky, že lidé na Facebooku tráví méně času? Náhoda? Nemyslíme si.)

Firmy budou muset investovat

Algoritmus, který je zaměřený na sociální interakce, pochopitelně uškodí hlavně firmám – jelikož se budou zobrazovat méně. Nemluvě o zákazu baitingových příspěvků. Značkám nezbývá než upravit strategii pro sociální sítě.

Začneme špatnou zprávou: bude vás to stát peníze. Dobrá zpráva? Někteří konkurenti to vzdají a jiní ty peníze odmítnout Facebooku dát.

1) Zapomeňte na organický obsah

Tvořit příspěvky tak, aby měly nějaký slušný organický dosah, bylo těžké vždycky. Teď to bude prakticky nemožné. Neztrácejte čas, že byste se snažili vytvořit virální příspěvek. Jen velmi málo témat má virální potenciál.

Zaměřte se na příspěvky, které můžete promovat. Příspěvky by měly být užitečné, relevantní nebo aktuální – tak aby řešily nějaký problém fanoušků, informovaly je o novinkách nebo jim jinak pomáhaly v životě.

V praxi se vyplatí zapromovat každý post na Facebooku. Každý ale ukazujte pomocí placené reklamy jen uživatelům, které by mohl ve skutečnosti zajímat. Soustřeďte se hlavně na kvalitu a přidanou hodnotu příspěvků.

2) Lépe poznejte publikum

Pokud jste to ještě neudělali, rozpracujte si persony. Doporučuji metodu Value Proposition Canvas. Tato metoda vám ukáže, jaké problémy uživatelé ve skutečně řeší. Vy jim pak na sociálních sítích můžete nabízet řešení.

Na náš blog přichází pravidelně třetina čtenářů z placené reklamy, nejčastěji jim ukazujeme návody a tipy, jak si poradit s běžnými marketingovými problémy. Uznejte, dobrá rada se vždycky hodí. Tohle neplatí jen pro Facebook, ale také další sítě. Testujte inzeráty a nepřehlcujte uživatele nesmysly. Článek, jak nastavit SSL certifikát, můžete cílit jen na IŤáky, článek o Facebooku budete samozřejmě cílit jinak.

3) Začněte skutečně myslet prozákaznicky

Reklama je dnes pomalu sprosté slovo a mohou si za to marketéři sami. Neustále se soustředí na vyšší konverze, lepší CTR a tak dále. Nevnímají zákazníky lidsky. Navzdory tomu, že rozhoduje servis a zážitek uživatele.

Vnímejte marketing v kontextu celkové služby – ano, služby, protože i servis okolo produktů, které prodáváte, rozhoduje. Investujte do zlepšení zážitku při nákupu online (odborně bychom řekli: starejte se o UX). Uživatel dostane naservírované všechny informace, které hledá a vám se v důsledku zlepší konverzní poměr stránek. Ovšem konverzní poměr je až důsledek, nikoli cíl číslo 1.

Na sociálních sítích nezahlcujte svou nabídkou, ale nabízejte zlepšení zážitku či řešení.

4) Vyhodnocujte a optimalizujte

Protože budete za své příspěvky muset více platit, budete je muset také více sledovat. Zajímejte se o výkon, ať neutrácíte zbytečně za typ informací, který nikoho nezajímá.

CHCI NÁVRH STRATEGIE NA SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Zpět na články