8 nástrojů na kreativní zpracování klíčových slov

Google Adwords je nanejvýš užitečný nástroj, ale vysype vám jen syrová data. Proto jsme se rozhodli podělit se o tipy Michala Nováka, našeho UX designera. Nástroje, které vám doporučíme, umějí klíčová slova clusterovat (třídit) nebo z nich tvořit cloudy.

Nástroje oceníte při pokročilých analýzách, nebo pokud budete chtít vaše klíčová slova prezentovat (ať už vedení nebo klientům). Všechny nástroje mám osobně ozkoušené.

Web je plný článků s postupy a odkazy na nástroje pro získání návrhů klíčových slov. Pro připomenutí jmenujme: Google Ads, Seznam Sklik, Collabim, Marketing Miner. Tyto nástroje poskytnou stovky nebo tisíce výrazů, které vaši uživatelé hledají.

Cílem další analýzy je zjistit, jaká témata lidé hledají, celkovou hledanost těchto témat a počet výrazů je v každém tématu. Takové dodatečné zpracování se nazývá kategorizace, klasifikační analýza nebo clusterizace.

O klasifikační analýze a jejím významu psal už  v roce 2012 Marek Prokop. Tento druh analýzy pomáhá při SEO, obsahovým marketérům a PPCčkařům – vědí díky nim, na které téma se mají zaměřit.

Klasifikační analýza poslouží marketérům ale i při plánování UX struktury webu – tematické okruhy vám pomohou navrhnout optimální filtry a kategorie v e-shopu, obsahové weby podle nich mohou tvořit rubriky a takto bychom mohli pokračovat. Je to určitá datová nadstavba. Klasifikační analýza se hodí pro weby s velkým množstvím obsahu, které je nutné nějak strukturovat.

Open Refine - pro ruční kategorizaci

V české komunitě je Open Refine nejznámější nástroj pro ruční kategorizaci. Doporučil bych jej odborníkům, kteří se analýzou klíčových slov živí.

Ukázka nástroje Open Refine

Abyste jej totiž mohli využívat, musíte se s nástrojem seznámit dost podrobně a ovládat jeho programovací jazyk GRELJakmile jej ale ovládnete, umožní vám pracovat s dalšími údaji, jako například CPC, hledanost, či zdroj dat.

Open Refine je zcela zdarma, funguje jako open source (tedy jej mění sami uživatelé). Nástroj podporuje Google a lze ho používat v několika světových jazycích, takže v češtině zatím bohužel ne.

Jako jeden z mála zvládne také zpracovat big data.

Excelák - pro klasifikaci v Excelu

Přímo za účelem kategorizace klíčových slov je vytvořen nástroj Excelák. Výborně se hodí i pro vylučování klíčových slov. Jedná se o rozšíření pro MS Excel. Nástroj lze používat v češtině. Jedná se rozšíření pro MS Excel, které je přímo navržené pro kategorizaci. Výborně se hodí pro vylučování klíčových slov.

Ukázka nástroje ExcelákJak název napoví, nemusíte znát roztodivné programovací jazyky, stačí když si poradíte s tabulkami v Excelu. Nejste omezení předprogramovanými hodnotami, můžete přidávat i vlastní sloupce jako je CPC, nebo konkurenčnost.

Nástroj bych doporučil těm, kteří se nechtějí učit s OpenRefine, ale potřebují ručně klasifikovat data. Nebo těm, kteří se správě klíčových slov věnují sporadicky a nevadí jim učit se s novým nástrojem.

Pro návod mi napište, nástroj jsem vytvořil a rád vám poradím.

Stáhnout nástroj

Fuzzy Lookup  - doplněk do Excelu

Ukázka rozšíření FuzzyLookUpPodobně jako Excelák funguje nástroj FuzzyLookup, stejně jako předchozí nástroj je doplňkem do MS Excel od Microsoftu. Nástroj je ale mnohem obecnější, původně je určen pro porovnávání dat. Nástroj umí pracovat i s mírou podobnosti.

FuzzyLookup je přímo z dílny Microsoftu.

Nástroj je zdarma a funguje i v češtině (pokud tedy máte Excel v češtině).

 

MarketingMiner – český nástroj pro automatickou kategorizaci

Pro automatickou kategorizaci na obecná témata lze použít již zmíněný MarketingMiner.

Ukázka nástroje Marketing MinerNástroj umí kategorizovat data, která sám navrhne. Pokud máte data např. v Excelu, můžete je zpětně nahrát do MarketingMineru, ale maximálně 1000 klíčových slov při jednom zpracování. Pokud data importujete s hledaností, kategorizovaná získáte jež bez hledanosti..

Automatická kategorizace dokáže rozpoznat pouze některé kategorie. Připravil jsem ukázku automatické kategorizace, systém automaticky rozeznal tyto kategorie: Číslo, Značka firmy, Materiál, Cena, Lokace.

Nástroj vytvořil český analytik Filip Podstavec, má tedy i podporu v češtině.

Kw.religis.cz – pro rychlou klasifikaci

Další český online nástroj je Kw.religis.cz. Funguje na podobném principu jako Excelák, kde můžete ručně klíčová slova třídit – nástroj říká kategoriím „fasety“.

Ukázka Kw.Religis.czVelký nedostatek je, že nelze data do nástroje naimportovat. Nemůžete tak ani pracovat s hledaností, cenou prokliku či konkurečností.

Nástroj spustíte po zadání e-mailu zdarma online. E-mail slouží jako ochrana před boty, kteří přetěžovali servery.

KeyWordTool.io – když si vystačíte z daty z Google

KeyWordTool je online nástroj umožní získat data o hledanosti z Google a dalších zdrojů. Umožňuje přidávat vylučující slova (takzvaná: Negativní či Stop slova), a automaticky rozpozná (kategorizuje) výrazy, pokud jsou to otázky.

Doporučuji jej zkusit, pokud nechcete využívat data z vyhledávače Sklik.

Ve verzi zdarma verzi nezískáte informace o hledanosti. Klíčová slova nelze naimportovat.

Answer the public – pro inspiraci a obsahová témata

Ukázka analýzy z Answer the publicAnswer the public si zamilují obsahoví marketéři. Nástroj zatím nezískává české výrazy, ale možná si vystačíte se slovenštinou. Velkou výhodou je automatická kategorizace a následná grafická vizualizace klíčových slov do větví podle předem definovaných témat.

  • otázky
  • výrazy s předložkami
  • srovnávací výrazy
  • slova dle abecedy
  • příbuzné výrazy

Máte tak najednou obrovskou inspiraci, o čem vytvořit další článek na blog. Anwer the public lze využívat online zdarma.

Na druhou stranu nelze data naimportovat, nejsou v nástroji uvedené hledanosti ani zdroje dat. Spíše než na analýzu klíčových slov jej doporučuji pro inspiraci a pro copywritery.

Wordart – pro hravé cloudy slov

Ukázka nástroje WordArtNa závěr ještě něco zábavného. Nástroj Wordart slouží k vytvoření slovních cloudů. Hodí se do infografik nebo třeba do článků.

Nástroj klíčová slova neanalyzuje, ale vykresluje. Umožní vám třeba sestavit slova do tvaru loga. Zkuste si vyhrát i s barvami. Naše marketingové oddělení to zaměstnalo skoro napůl hodiny (hraní :-).

Nástroj lze použít zdarma a následně si stahovat obrázky nebo si předplatit placenou verzi a pak můžete stahovat i interaktivní podobu.

Zpět na články