4K, která musí splnit úspěšný web

Podle statistik Asociace pro elektronickou komerci dosáhly e-shopy v roce 2016 obratu přes 117 miliard Kč. Online loni nakoupilo přes 6 milionů zákazníků. Tento trend už několik zůstává neměnný, e-shopy jsou rok roku prostě úspěšnější.

Jak vytvořit z vizitky  úspěšný prodejní kanál

Na internetu existují statisíce stránek. Jistě není třeba zdůrazňovat, že ty nekvalitní úspěch ani zisk nepřinesou. Vývoj obchodních stránek vnímejte jako investici, která se vám bohatě vrátí.

Máte zhruba 0,05 s, aby si uživatel vytvořil první dojem. Abyste zaujali, musíte nabídnout atraktivní grafiku, která zaujali cílovou skupinu. Abyste prodali, musíte nabídkou kvalitní obsah a UX (user Experience). Uživatel nebude přemýšlet, kde najít nějaké informace. Nakoupí u konkurence. Porovnejte sami, jak se vám líbí tyto stránky a u které z realitních kanceláří byste byli ochotní nakoupit.

 ukázka úvodní stránky realitní kanceláře ukázka úvodní stránky ukázka úvodní stránky

4 K úspěšného webu

Prvním krokem – ať už rozjíždíte marketing nebo chystáte redesign – by měla být vstupní studie. Krom analýzy trhu, vám totiž také řekne, kdo jsou vaši zákazníci a vy tak rovnou můžete navrhnout web jim na míru.

  • Konverze

Konverze jsou akce, které má uživatel provést – nákup, odeslání poptávky, odběr newsletteru apod. Je to alfa a omega ziskovosti online.

Aby web mohl být úspěšný, musí mít jasně stanovené konverze a cesty k nim. Konverzní cesty musí být nastavené podle zvyků vašich zákazníků a musí je přirozeně vést.

Vždy je co vylepšit. Možná by na vše zákazníky více platilo jiné CTA (výzva k akci, obvykle text na tlačítku) nebo výraznější barvy tlačítek. S tím vám pomůže A/B testování – je to snadné a velmi efektivně vám to řekne, jakým směrem se vydat.

Oranžové tlačítko  Hnědé tlačítko

My jsme si takto například testovali barvu tlačítek. Oranžová tlačítka se sice nelíbila ani vedení, ani grafikovi, ale uživatelé na ně mnohonásobně více klikají. A kdo jsme my, abychom šli proti uživatelům?

  • Komunikace a její tón

Musí mluvit se zákazníky jejich jazykem. Zvolte jednotný tón komunikace a vypracujte si grafický manuál. Bohatě postačí pár bodů – kam vždy umístíte logo, jaké barvy budete používat apod.

Jsou vašimi zákazníky mladí lidé? Tykejte jim a nebojte se použít i nespisovný jazyk. Zákazníci pak kdykoli bez problémů rozpoznají vaše produkty. I to je něco, co vás může zásadně odlišit od konkurence.

Úžasným příkladem je e-shop WOOX se sportovním oblečením. Jeho jazyk je tak specifický, že jej identifikujete neomylně. A pozor zdaleka neprodává jen mladým lidem. Nezbytné je samozřejmě být konzistentní. Ve Wooxu mají několik copywriterů, a přesto všichni používají jeden komunikační manuál.

 Ukázka copywritingu eshopu WooxUkázka mailingu eshopu Woox

  • Kontrola

Uživatel musí vždy vědět, kde je a na co má kliknout. Uživatel nebude ztrácet čas hledáním, proč by měl? Cesta ke konverzi musí být intuitivní a snadná. Otestujte web s uživateli. Určitě vás upozorní na nějaký nedostatek, o kterém jste ani nevěděli. Jednoduché testování zvládnete interně ve firmě. Připravili jsme pro vás podrobný návod.

STÁHNOUT NÁVOD NA TESTOVÁNÍ

V testování můžete řešit i různá dilemata – třeba zda u nabídky uvést ceny, zda a jak se starat o blog. A další kvalitativní informace.

Jak vypadá web před a po uživatelské testování

  • Komunita

Ve 21. století již nestačí se zaměřit pouze na jeden prodejní kanál. Krom e-shopu je nutné budovat také komunitu fanoušků. Buďte na sociálních sítích, kde jsou oni. Mějte blog a mluvte s nimi o věcech, které je zajímají, jazykem, který je jim blízký. Výborným příkladem je knihkupectví Martinus.cz, které krom vedení knihkupectví pořádá soutěže má internetové projekty. Třeba schovává knihy a nechává své fanoušky je hledat.

Podobné projekty pochopitelně nejsou pro každého, ale věřte, že i obyčejná vstřícnost na Facebooku dokáže divy.

Na velikosti nezáleží

Kvalitní konverzní web nemusí mít desítky stránek. Vynikající výsledky mohou mít i tzv. microsites. Jedná se o obsahově velmi jednoduché, často jednostránkové weby. Obvykle tyto stránky propagují pouze 1 typ produktu či služby.

Na příklad e-shopu fuski.cz tvoří microsites třetinu obratu. Mají microsite celkem 3 – boma.cz, lonka.cz a voxx.cz, každá prezentuje jinou kategorii produktů jiné cílové skupině.

Microsite se také výborně hodí jako cílová stránka pro vaše kampaně. Příkladem takové stránky může být naše pojdmetestovat.cz. Na stránku míří PPC inzeráty i PR. Cílem je, aby si uživatel stáhl e-book. Na našem webu plném informací by se mohl ztratit nebo by mohla rozptýlit jiná nabídka. Na microsite má ale všechny relevantní informace na jednom místě.

Zpět na články