10 rad, jak zkrotit titulky

Staňte se mistry titulků! Pokud totiž nezaujmou titulky, přijde veškerá vaše snaha psát blog vniveč.

Denně jsme zahlcení neuvěřitelným množstvím informací, s tím rostou také společenské nároky – musíme být neustále v obraze, musíme být neustále online. Podle výzkumu společnosti Randstad si třetina lidí v práci vyčítá, pokud nedokáže odpovědět na e-mail obratem. Logicky jsme proto také vybíravější, které zprávy číst budeme a které ne.

Titulek je klíč

Klíč k dalšímu čtení. Vždy pamatujte, jaký má účel. Titulek musí zaujmout a přimět přečíst si perex. Dobrý titulek prodává a to nejen na blogu, ale také na sociálních sítích či v RSS čtečkách.

V článku o správném formátování jsme vám doporučovali rozdělovat text mezititulky. Pro každý mezi titulek platí totéž, musí vás přimět číst dál nebo přinejmenším věcně shrnout obsah dalšího odstavce.

Číslovky nebo výzva k akci?

Existuje 6 základních typů titulků. Některé se hodí spíše na produktovou stránku, jiné do blogu.

  1. Výzva k akci: Začněte cvičit ještě dnes!
  2. Otázka: Proč nikdo nečte váš blog?
  3. Číselný seznam: 8 triků, jak ….
  4. Testimonial: AITOM je nejlepší agentura, tvrdí klient
  5. Novinový: Nový výzkum dokazuje, že mít blog se vyplatí
  6. Oznámení: Získejte e-book zdarma

S trochou jednoduché kombinatoriky můžete tvořit vynikající titulky. Vždy si uvědomte, jaký cíl má článek splnit, a podle toho zvolte nejvhodnější titulek. Inspiraci můžete najít třeba i v generátoru titulků.

10 triků jak napsat dokonalý titulek

  1. Použijte sloveso
    Aktivní sloveso dodá titulku spád. Díky slovesům jsou titulky živější, proto také většina novin sloveso v titulku používá.
  2. Zkuste výčet
    Všichni rádi sledujeme, kolik nás toho ještě čeká. Sáhněte raději po 1 ciferném čísle, opticky vypadá nižší. Číslovky dodají zdání přesnosti a mohou upoutat i čtenáře, kteří text jen skenují. Například firemní web Vodafonu ČiliChili si na tomto tipu titulků zakládá.
  3. Šokujte
    Přiznejme si to – bulvár si umí získat čtenáře. A také umí psát titulky. Na šokující titulky prostě všichni reagujeme a jsme zvědaví.
  4. Síla paradoxu
    Zaujmout se dá i bez bulváru. Spojte zdánlivě nemožné. 
    Například: Užijte si léto, i když prší; Jak prožít romantický valentýn, když jste single
  5. Jak na to jednoduše
    Nikdo z nás nechce číst na webu o tom, že je něco těžké a nemožné. Většina podnikání není raketová věta ani kvantová fyzika. Ukažte čtenářům, že jejich problémy mají prosté řešení.
    Například: Jak snadno a rychle napsat článek na blog; Naplánujte dovolenou jednoduše za pár dní
  6. Zmiňte klíčové slovo
    Klíčové slovo, které čtenáře zajímá, je přiměje číst. Pokud je to možné, použijte klíčové slovo i v titulku.
  7. Položte otázku
    Jsme vychováni v tom, že na otázku je zdvořilé odpovědět. Nevědomky si tak zkoušíme odpovídat i na otázky položené na internetu.
    Například: Víte, kolik kalorií spálíte při hodině běhu?
  8. V stručnosti není vždy krása
    Podle výzkumu společnosti Hubspot články s titulkem mezi 12 a 14 slovy mají nejvíce liků na Facebooku.
  9. Brainstorm
    Nevymýšlejte titulek sami. Požádejte o pomoc kolegy, nebojte se vymyslet i více typů titulků. Můžete postupně testovat, co vaši čtenáři hltají nejvíc.
  10. Buďte srozumitelní
    Titulek by měl jasně a zřetelně dávat najevo, co se čtenář v článku dozví. Ideálně by měl z titulku také zjistit, co mu čtení přinese. Možná se naučí novou dovednost, zjednoduší si život, pobaví se. Vždy by měl mít důvod, proč číst dál.

Dobrá rada k nezaplacení

Pamatujte si, že váš čtenář je v zásadě velmi lenivý tvor. Nejlepší rada, kterou vám můžeme dát, je: přečtěte si po sobě článek a všechno,  co není důležité, škrtněte. Nepište zbytečnou omáčku, ale pište k věci. Jinak čtenář, vyděšený délkou, uteče. Platí to především pro fráze a klišé. Nepochybně je vaše firma dynamicky se rozvíjející, ale která dnes není. 

Pojďme posunout vaše podnikání

Začínáme bezplatnou konzultací