10 rad, jak zkrotit titulky

V červenci jsme vám radili, proč si založit blog. Aby blog fungoval, musí fungovat především titulky jednotlivých článků. Pokud totiž nezaujmou titulky čtenáře, přijde veškerá vaše snaha vniveč. Staňte se mistry titulků. Je to hračka.

Denně jsme zahlcení neuvěřitelným množstvím informací, s tím rostou také společenské nároky - musíme být neustále v obraze, musíme být neustále online. Podle výzkumu společnosti Randstad si třetina lidí v práci vyčítá, pokud nedokáže odpovědět na e-mail obratem. Logicky jsme proto také vybíravější, které zprávy číst budeme a které ne.

Titulek je klíč

Klíč k dalšímu čtení. Vždy pamatujte, jaký má účel. Titulek musí zaujmout a přimět přečíst si perex. Dobrý titulek prodává a to nejen na blogu, ale také na sociálních sítích či v RSS čtečkách.

V článku o správném formátování jsme vám doporučovali rozdělovat text mezititulky. Pro každý mezi titulek platí totéž, musí vás přimět číst dál nebo přinejmenším věcně shrnout obsah dalšího odstavce.

Číslovky nebo výzva k akci?

Existuje 6 základních typů titulků. Některé se hodí spíše na produktovou stránku, jiné do blogu.

  1. Výzva k akci: Začněte cvičit ještě dnes!
  2. Otázka: Proč nikdo nečte váš blog?
  3. Číselný seznam: 8 triků, jak ….
  4. Testimonial: AITOM je nejlepší agentura, tvrdí klient
  5. Novinový: Nový výzkum dokazuje, že mít blog se vyplatí
  6. Oznámení: Získejte e-book zdarma

S trochou jednoduché kombinatoriky můžete tvořit vynikající titulky. Vždy si uvědomte, jaký cíl má článek splnit, a podle toho zvolte nejvhodnější titulek. Inspiraci můžete najít třeba i v generátoru titulků.

10 triků jak napsat dokonalý titulek

  1. Použijte sloveso
    Aktivní sloveso dodá titulku spád. Díky slovesům jsou titulky živější, proto také většina novin sloveso v titulku používá.
  2. Zkuste výčet
    Všichni rádi sledujeme, kolik nás toho ještě čeká. Sáhněte raději po 1 ciferném čísle, opticky vypadá nižší. Číslovky dodají zdání přesnosti a mohou upoutat i čtenáře, kteří text jen skenují. Například firemní web Vodafonu ČiliChili si na tomto tipu titulků zakládá.
  3. Šokujte
    Přiznejme si to – bulvár si umí získat čtenáře. A také umí psát titulky. Na šokující titulky prostě všichni reagujeme a jsme zvědaví.
  4. Síla paradoxu
    Zaujmout se dá i bez bulváru. Spojte zdánlivě nemožné. 
    Například: Užijte si léto, i když prší; Jak prožít romantický valentýn, když jste single
  5. Jak na to jednoduše
    Nikdo z nás nechce číst na webu o tom, že je něco těžké a nemožné. Většina podnikání není raketová věta ani kvantová fyzika. Ukažte čtenářům, že jejich problémy mají prosté řešení.
    Například: Jak snadno a rychle napsat článek na blog; Naplánujte dovolenou jednoduše za pár dní
  6. Zmiňte klíčové slovo
    Klíčové slovo, které čtenáře zajímá, je přiměje číst. Pokud je to možné, použijte klíčové slovo i v titulku.
  7. Položte otázku
    Jsme vychováni v tom, že na otázku je zdvořilé odpovědět. Nevědomky si tak zkoušíme odpovídat i na otázky položené na internetu.
    Například: Víte, kolik kalorií spálíte při hodině běhu?
  8. V stručnosti není vždy krása
    Podle výzkumu společnosti Hubspot články s titulkem mezi 12 a 14 slovy mají nejvíce liků na Facebooku.
  9. Brainstorm
    Nevymýšlejte titulek sami. Požádejte o pomoc kolegy, nebojte se vymyslet i více typů titulků. Můžete postupně testovat, co vaši čtenáři hltají nejvíc.
  10. Buďte srozumitelní
    Titulek by měl jasně a zřetelně dávat najevo, co se čtenář v článku dozví. Ideálně by měl z titulku také zjistit, co mu čtení přinese. Možná se naučí novou dovednost, zjednoduší si život, pobaví se. Vždy by měl mít důvod, proč číst dál.

Dobrá rada k nezaplacení

Pamatujte si, že váš čtenář je v zásadě velmi lenivý tvor. Nejlepší rada, kterou vám můžeme dát, je: přečtěte si po sobě článek a všechno,  co není důležité, škrtněte. Nepište zbytečnou omáčku, ale pište k věci. Jinak čtenář, vyděšený délkou, uteče. Platí to především pro fráze a klišé. Nepochybně je vaše firma dynamicky se rozvíjející, ale která dnes není. 

Zpět na články