Testování použitelnosti díl 3: Jak vybrat testery

předchozím díle jsme se rozhodli, co chceme testovat, nyní je důležité rozhodnout se s kým testovat. Jak a kde najít vhodné testery?

Znáte svou cílovou skupinu?

Svoje webové stránky vytváříte pro své zákazníky. Je to tak? Říkáte si, že to je samozřejmé? Velice často s klienty narážíme na problém, že nemají definovanou cílovou skupinu vůbec nebo jen velmi povrchně. Vytvořit uživatelsky přívětivý web pro anonymního uživatele není možné. Jinak se přeci chová teenager, maminka malého dítěte a vrcholový manager, který veškerý volný čas tráví na golfu.

Máte definovanou cílovou skupinu? Výborně. Optimálně si svou definici napište na papír, podle této definice budete hledat vhodné testery. Nemáte jasně definováno, komu chcete prodávat? Tak to musíme změnit.

Persona jako prototyp zákazníka

Už jsme slyšeli o personách? To je výborný způsob, jak poznat svou cílovou skupinu. Persona je v zásadě jednoduchý profil zákazníka. Obsahuje jeho věk, pohlaví, bydliště, přibližný příjem, zájmy a problémy. Dejte personě také tvář, pomůže vám to se lépe vcítit do jejích potřeb a vnímání produktu.

Cílem je vytvořit modelovou osobnost, která vám pomůže se vžít do zákazníka. Obvykle vytváříme několik person, podle potřeb, které uživatelé mají. Nevytvářejte víc než 5, naopak se segmentaci zákazníků pomocí person snažte zjednodušit. Jak například vypadají tři základní persony pro firmu, která staví rodinné domy ze dřeva:

Ukázkové persony

Pro základní tvorbu person postačí pečlivě přemýšlet nad potřebami uživatelů. Pokročilou analýzu je nutné postavit na datech, která máte. Google Analytics vám prozradí, kdo jsou vaši uživatelé (jejich vek, pohlaví, bydliště). Můžete na svých stránkách spustit anketu nebo si nechat provést průzkum trhu. Výborný návod jak postupovat najdete na blogu Romana Hřebeckého. Jednoduchou tvorbu person zvládnete sami. Stáhněte si naši šablonu a vyzkoušejte si to!

STÁHNOUT ŠABLONU ZDARMA

Jak vybrat vhodné testery?

Vyberte několik testerů z cílové skupiny. Vybírejte tak, aby zastupovali různé uživatelské problémy. Zůstaňme u příkladu dřevostaveb – vyberte uživatele, který chce stavět hned; uživatele, který jen sonduje na trhu a stavět se zatím nechystá, a pak nějakého, který už dům má. Ten vám totiž dá cennou zpětnou vazbu, co řešil během výstavby. Tyto problémy můžete vyřešit už s předstihem. Optimální je různé zastoupení věku, chtějte ženy i muže – oba mají totiž úplně jinou perspektivu.

Méně je někdy více. Pro amatérský test postačí vybrat 3 - 6 testerů. Záleží na tom, kolik person máte.  Už 5 testerů odhalí 75 % zásadních problémů s použitelností.

Počet testerů

Uživatele můžete oslovit přímo z řad zákazníků, můžete dát na webové stránky či sociální sítě banner, který zve uživatele na testování, nebo můžete o nábor požádat personální agenturu.

Vždy si ale zkontrolujte testery. Můžete jim třeba rozeslat krátký dotazníček, a na základě odpovědí si vybrat testery, které potřebujete. S každým testerem se spojte. Dohodněte se si s každým zvlášť schůzku, i u takové maličkosti můžete navázat osobní kontakt.

Co za to?

Může se stát, že testeři budou ochotni pomoci vám jen tak. Ale většinu z nich malých dárkem potěšíte. Pochválí vás mezi přáteli a vy máte reklamu zdarma. Pokud máte lovebrand nebo atraktivní produkty, můžete dát uživatelům dárek. Alternativou je dárkový poukaz v určité hodnotě, nebo finanční kompenzace.

Zapojte kreativitu – testujete nový web pro prodej luxusních vozů jako je Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce? Nabídněte jako odměnu zapůjčení vozu na víkend zdarma. Prodáváte módní klobouky? Možná by vaše zákaznice bavil modistický workshop a možnost si vyrobit vlastní klobouk. Svou cílovou skupinu už znáte, vyberte tedy něco, co ji baví.

Jak drahý by měl dárek být nebo kolik by měl tester dostat? Opět se rozhodujte podle cílové skupiny. Obvykle se hodnota odměny pohybuje v řádech stovek korun. Stráví s vámi minimálně hodinu času plus cestu. Nabídněte jim tedy minimálně tolik, kolik si mohou vydělat za 2 hodiny.

VYBERTE MI TESTERY

<< MINULÝ DÍLDALŠÍ DÍL >>

Článek vyšel původně na mladypodnikatel.cz

Zpět na články