Jak připravit obsahový plán na rok 2017

V minulém článku jsme vám radili, jak odstartovat marketingovou strategii v roce 2017. V popředí vašeho zájmu by měl být uživatel a informace, které jsou hodnotné pro něj. Jak ale tvořit smysluplný obsah? Připravte si publikační kalendář.

Než začnete psát

Než začnete tvořit obsah, připravte si podklady. To v marketingu znamená – připravte si data z analýz. Bude potřebovat vědět:

  • Pro koho obsah tvoříme? Vytvořte si persony a pište vždy pro konkrétní personu. Díky personě budete přesně vědět, s jakým tónem a jak odborně s uživateli mluvit. Šablonu pro tvorbu person si můžete stáhnout zde.
  • Jak řeší obsah konkurence? Připravte si zevrubnou analýzu konkurence: mají blog a sociální sítě? Pokud ano, jakým tématům se věnují?
  • Co můžeme nabídnout oproti konkurenci? Jistě máte nějakou konkurenční výhodu. V marketingovém žargonu mluvíme o SWOT analýze. Pokud konkurence například vyniká na Facebooku či v PR, naučte se od ní triky jak komunikovat.
  • Jaké kanály budeme používat? Vybírat můžete ze sociálních sítí, mailingu, blogu, PR článků. Vyberte několik kanálů, které používá vaše cílová skupina. V AITOMu využíváme podle typu sdělení blog, mailing, Facebook, Twitter a LinkedIn.
  • Jak často budeme publikovat?
  • Jak budeme obsah propagovat? Obsah si sám své čtenáře nenajde. Budete mu muset lehounce pomoct. Například sdílením na sociálních sítích nebo pomocí newsletteru.

Většinu těchto údajů využijete i jinde než jen při tvorbě obsahu. Vše si sepište a uložte. Tyto údaje budou sloužit jako jednoduchý komunikační manuál.

Připravte si publikační plán

Pokud jste i pečlivě promysleli a zodpověděli výše uvedené otázky, máte potřebné podklady. Díky personám víte, pro koho píšete a jak máte psát, víte také, jaké kanály tyto persony používají. Znáte chování person, takže víte, jaká problematika je zajímá.

Pamatujte si, že každý váš text by měl mít cíl. V některých případech do může být posílení vnímání značky, jindy to může být stažení manuálu nebo odeslání poptávky. Vaše cíle by měly být SMART. Jak správně tvořit cíle se dočtete zde.Jak má vypadat správný cíl

Podle těchto cílů analyzujte. V Google Analytics či na sociálních sítích získáváte zpětnou vazbu, zda se text líbil nebo ne.

Co by měl obsahovat publikační plán

  • Datum publikace – kdy obsah publikujete
  • Autor – kdo obsah připraví
  • Kanál – kde obsahu publikujete
  • Titulek – chytlavý titulek do 70 znaků, který představí téma
  • Druh obsahu - bude to příspěvek na blog, fotografie na Instagram či infografika?
  • Meta description – popište ve 150 znacích, o čem text bude.
  • Pro jakou personu je určený
  • Cíl textu – Proč text píšete?
  • Odkaz na text – bude se hodit mít jej po ruce
  • Jak budete text propagovat

Dále může obsahovat kolonky pro metriky – například počet shlédnutí stránky, počet liků či sdílení na sociálních sítích, měřit můžete také míru scrollování (tedy to, kolik lidí reálně článek dočetlo do konce). Pak budete využívat publikační plán i k vyhodnocení textů.

Je docela dobře možné, že zdaleka ne všechny údaje využijete. Pokud máte jediného textaře, není nutné udržovat kolonku autor.

Plán si připravte podle vašich představ o frekvenci publikace – někomu stačí roční plán. Pokud publikujete několikrát týdně na sociálních sítích, těžko budete schvalovat předem roční plána a vyhovovat vám bude týdenní nebo měsíční.Sledujte témata – jak je lidé čtou a sdílí a reflektujte výběr témat. Díky kvalitnímu publikačnímu plánu můžete vytvářet rubriky, aniž byste se opakovali.

Nejste si jistí a potřebujete pomoc? Napište nám a naši marketéři pro vás sestaví publikační plán i s typy na tvorbu obsahu.

Zpět na články